Khamis, 21 Januari 2016

TRAVELOG MIMPI KE ISTANBUL : MOZEK 4

Assalamualaikum WBT.

Oleh sebab plan untuk berdiskusi dengan grup pelajar Malaysia yang belajar di Istanbul tergendala - plan asal kami adalah pada hari itu - destinasi kami bertukar ke Black Sea. Dari atas bukit, kami dihidangkan dengan pemandangan laut yang terbentang luas. Suasana di sini benar-benar dingin. Tiga lapis tekstil yang membaluti tubuh masih lagi belum kebal untuk menjadi benteng daripada deruan udara sejuk. Aku google, baru aku tahu sebenarnya laut ini memisahkan antara Turki dengan beberapa negara lagi seperti Rusia, Ukraine, Bulgaria dan lain-lain.

Sebenarnya lah kan, bagi aku, objektif kami pagi ni ke Black Sea bukan apa sangat pun. Lebih nak bergambar je sebenarnya. Memandangkan malam tadi aku dah beli monopod, nah, makin menggila kerja diorang ni nak ber-wefie. Pasal monopod tu, cerita dia macam ni. Balik dari makan malam semalamnya, kami yang geng-geng lelaki ni pilih untuk jalan-jalan di luar dulu sebelum berehat di bilik. Terserempak dengan penjual di tepi jalan, aku tertarik dengan monopod yang dijual tu. Fikir punya fikir, mengenangkan lenguh jugak tangan setiap kali nak selfie. Lalu, monopod tu aku capai dengan harga tawar-menawar, 8 TL. Convert punya convert, adalah lebih kurang RM12 harga monopod tu. Kira murah jugaklah kan? Haha. Even monopod tu pun aku guna sampai sekarang.





Pie dengan kebanggaannya pada JDT membawa hingga ke Istanbul.
Su yang bertudung pink si ratu kamera antara kami.


Peminat yang teruja berjumpa secara real dengan artis macam aku. Haha!

Aku tak tau apa motifnya gambar ni. Tengah galak ber-selfie dan dalam masa yang
sama buntu nak buat pose apa, aku paksa diorang buat pos Azwan Ali. Tiba-tiba, kau!
Nah, hambik! Haha!

Taksim Square destinasi kami yang seterusnya hari itu. Sampai di situ, yang pertama menarik perhatian aku ialah monumen di tengah-tengahnya. Salah satu bahagian monumen itu merupakan ukiran patung Mustafa Kemal Ataturk. Aku teringatkan sebuah novel yang aku pernah baca dulu berkenaan dengan Mustafa Kemal Ataturk tentang usaha beliau dalam memahatkan namanya dalam minda orang Turki dengan cara membina patung-patung beliau di serata Turki. Dan yang di depan aku sekarang ni adalah salah satu buktinya, mungkin.




KFC di sini. Totally different! 

Di sekitar situ, terdapat kawasan membeli-belah yang bagi aku, sama keadaannya dengan Jalan Masjid India di Malaysia. Cuma bezanya, mungkin tarikan tram klasiknya yang berdenting membunyikan loceng apabila landasannya diganggu segerombolan manusia serta penjual jagung bakar dan buah berangan atau chestnut yang dijual di mana-mana sudut yang mungkin kita tak jumpa di Jalan Masjid India atau Jalan TAR.


Dengan Pak Im yang berwajah suci

The classic tram was right behind me!

Aku nak bagitau satu je. Ada dua tujuan peribadi aku sebenarnya bila nak ke Istanbul. Satu; aku nak tengok depan mata sendiri Ayasofya. Dua; aku nak makan 'aiskrim terbang' tu. Dan satu impian aku tu terlaksana di sini, di Taksim Square. 

Masa menonong jalan tu, mata aku terus terpaku pada penjual aiskrim yang terselit di celah-celah kedai. Dengan pakaian dia yang macam separa matador dan loceng-loceng yang bergantungan, aku tahu itu tandanya apa. Aku jerit panggil diorang yang kat depan suruh berhenti. Masa tu, perasaan aku sangat membuak-buak nak cuba, tapi tak tau kenapa tersekat-sekat kemahuan yang satu tu. Sudahnya, peniaga aiskrim itu memanggil kumpulan kami seolah-olah dia tahu mahunya kami apa. 

Dengan penuh terujanya, aku keluarkan iPhone dan rakam semua aksi penjual aiskrim itu. Sumpah, wei. Feeling dia lain bila tengok persembahan ni depan mata sendiri. Sebelum ni, kita tengok dalam tv, hari ni kita tengok depan mata. Haha. Riuh-rendah daripada kumpulan kami, menarik beberapa pengunjung lain yang tertarik untuk menontonnya sekali. Kami ketawa tak ingat bila penjual aiskrim itu lincah memainkan aiskrimnya di depan kami, ditambah dengan dentingan loceng dan jeritannya yang lawak gila.

15 TL dihulurkan seorang satu sebagai bayaran kepada aiskrim tadi. Bagi aku, rasanya tak adalah sesedap mana. Aiskrim ni ada rasa sticky dan masam yang berlainan. Sudahnya, aiskrim tu aku tak dapat habiskan pun. Yalah, mana taknya, tangan kanan pegang aiskrim, tangan kiri jagung bakar. Dengan beg 'almari' aku sekali kena jaga. 

Sekali masa kami berjalan ke depan lagi, terjumpa dengan penjual aiskrim lain yang nyata-nyata mempamerkan harga 5TL sahaja untuk satu aiskrim. Masa tu, tahu sudah yang kami memang awal-awal terkena tadi di kedai awal tadi. Haha. Tak apalah. Aku tak kisah pun asalkan pengalaman manis tu tetap ada. Haha.

Konon nak balas dendam dekat brader ni, aku main-mainkan dia balik masa nak bayar. Haha.


Sementara menunggu ahli rombongan kami yang lain tiba di tempat berkumpul, kami yang dah selesai ni sempat ke kawasan di sekitar monumen tu yang dipenuhi dengan burung merpati. Aku yang ada alektorophobia + ornithophobia ni pun, sekali excited nak bergambar dengan burung-burung merpati kat situ. Sampai hilang takut aku. Haha.



Dekat sinilah berlaku satu lagi peristiwa dalam episod jelajah kami di Istanbul. Yang mana, aku dan Su 'diperas ugut' oleh budak penjual makanan burung di situ - secara illegal aku rasa - untuk membayar 5TL sebagai bayaran sebab bergambar di situ. Mati-mati aku dengan Su kata yang kami cuma membeli makanan burung yang dia jual sahaja, bukan minta servis dia tolong ambilkan gambar kami. Taktik yang budak tu gunakan adalah masa aku sibuk merakam, masa tu jugaklah dia sua-suakan tangannya depan kamera aku. Kononnya, asalkan tangan dia masuk - atau kontrubusi dia ada dalam gambar tu - dia berhak untuk menuntut harga. 

Geram jugak bila difikir-fikirkan balik. Aku fikir nasib kat tempat orang. Sudahlah sepatah pun yang dia cakap aku tak faham. Penyudahnya, terbang jugak 5TL kami. Jadi, itu menjadi pengajaran kami di sini. Jangan main-main dengan orang yang menjalankan bisnes walaupun bisnesnya cuma di tepi jalan!

Bila tengok gambar Ling ni balik, baru aku perasan. Budak lelaki kat belakang Ling tu lah
yang tuntut 5TL dari kami tu. Haha.
Aku rasa banyak-banyak gambar kat Taksim Square, gambar ni lah yang paling gedik sekali.
Haha. Dengan Arep.

Habis-habis dengan tourguide sekali kami suruh buat pose Azwan Ali. Kau hado?! Haha!

Sebelah malamnya, kami ke Restoran Nur Muhammad yang merupakan restoran yang diusahakan oleh orang Malaysia kita. Restoran ni menghidangkan macam-macam juadah Malaysia untuk pengunjung yang berasal daripada Malaysia atau pengunjung lain yang berminat nak merasai masakan Malaysia.



Tengah rancak-rancak berborak, tiba-tiba terbuka cerita pasal novel aku. Entah macam mana, TNC cadangkan novel sulung aku ni dilancarkan dekat UMS balik nanti dan kalau boleh, dijual pulak dekat Kedai Buku UMS. Ya ALLAH! Segan aku. Bagusnya kalau jadi kenyataan, ye tak? Haha.

Sebelum menutup entri ni, aku cuma nak nyatakan yang aku kagum pada semua pelajar daripada negara kita yang memilih untuk melanjutkan pelajaran jauh di bumi Istanbul. Kagum dengan kecekalan dan usaha mereka yang sanggup berjauhan daripada keluarga dalam jangka masa yang panjang. Even aku ni sendiri yang di bumi Borneo jauh daripada rumah, ada juga tertinggal kesan mula-mula dulu. Inikan mereka yang lagi beribu-ribu kilometer jauh daripada rumah.

Boleh katakan, aku jugak sikit kesal pada segelintir - tak semua - yang terlibat dalam perhubungan program kami di Istanbul. Aku puji beberapa insan yang sudi juga meluangkan masa turun untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan. Cuma, yang lain itu, satu je lah yang aku hairan. Apa yang susah sangat untuk katakan 'Maaf, kami tak dapat beri komitmen' awal-awal lagi supaya kami sendiri tak terkontang-kanting. Kadang-kadang, jawapan menolak dalam cara yang betul itu lagi bagus daripada jawapan menerima yang belum tentu lagi sepenuhnya menerima. Sejujurnya, berurusan dengan orang bukan dari negara sendiri lagi senang berbanding dengan berurusan dengan orang yang tentu-tentu dari tempat asal yang sama dengan kita dan terus usung mentaliti konvensional sekali ke negara orang. 

Maaf, tak bagi cili pun untuk dimakan. Untuk renungan diri sendiri pun, jadilah. 

*Aku rasa setakat ni, entri ni yang paling banyak gambar. Why bother, why bother? *gaya Azwan Ali. Haha

Tiada ulasan: