Ahad, 31 Januari 2016

PECAH DAPUR 2

Assalamualaikum WBT.

Kita berhenti sekejap cerita pasal Istanbul ya? Aku sendiri bosan pulak nak memerah kepala fikirkan isi dalam episod-episod di Istanbul.

Cuti ni, aku cuba rajin-rajinkan heret telefon ke dapur setiap kali masa masak. Senang, angkat dari kuali atau lepas tutup api, terus grab phone, tangkap gambar.

Jadi, di bawah merupakan antara menu saya minggu ni. 

1. Nasi Lemak homemade yang Mak buat masa sarapan lepas. Kadang-kadang, menu sarapan macam nasi lemak, roti canai, roti jala ke apa, bila masak sendiri lagi puas hati, kan? Nak tambah berkali-kali pun sapa peduli? Haha. Selalu terbayang-bayangkan sambal tumis mak yang perfect pada tekak aku. Even aku buat pun tak jadi. Mana taknya, sabar bukan sesaat dua. Berminit-minit lamanya! Haha.


2. Asam Pedas Daging. Yang ni aku masak sendiri. Ikut suka hati, ikut tekak sendiri. Campak daun kesum, bunga kantan, serai, lada hitam... Nah, hambik kau! Haha.. Alhamdulillah, habis jugak. 


3. Terung Goreng Berlada. Antara favorite jugak. Mudah dan berselera. Abah dan mak bila makan lauk ni, diorang mungkin suka terung yang empuk sepenuhnya dan hampir lembik. Beza dengan aku, aku lagi suka kalau freshness dan rangup terung masih ada. Sekali kenang, makan dengan bubur nasi kosong pun okey jugak kan? Haha. 


4. Ikan Cencaru Goreng Taucu. Berbanding goreng kicap, sebenarnya aku lagi suka menu ringkas menggunakan taucu. Nak-nak pulak kenakan dengan ikan cencaru (goreng tak payah rangup sangat). Nah!


5. Pucuk Ubi Masak Lemak Cili Api. Ni Mak masak. Sama kaedahnya dengan nangka hari tu, cuma hari ni kita swap dengan pucuk ubi. Ini pucuk ubi sahaja direncahkan dengan ikan bilis. Kalau lainnya, rajin juga mak jadikan daging salai atau ikan tenggiri sebagai 'penemannya.'


6. Telur Mata Masak Kicap. Dah bermenukan pucuk ubi sahaja, tak semua orang dalam rumah ni tekaknya begitu. Jadi, terhasillah lauk ringkas ini. Jadilah, dari tak ada.


7. Kari Ikan Jenahak. Konon-konon nak tiru style Kari Kepala Ikan restoran mamak. Letaklah bendi, terung, cili kering yang dah digoreng terlebih dahulu.. Dan nah! 


8. Bendi Goreng. Seingat aku, kawan mak dulu yang berbangsa India ajar macam mana nak goreng bendi tanpa 'dinodai' lendir bendi tu yang merimaskan. Dari cara membasuhnya (basuh dulu baru potong) sampailah campakkan hirisan lada kering. Beberapa tahun jugaklah teknik ni diaplikasikan Alhamdulillah menjadi. Maafkan kuantiti lada kering yang agak banyak tu, tak sedar pun saya dah terhiris banyak tu. Tak nak membazir, saya leburkan terus semua. Haha.


9. Sambal Daging. Masa pergi pasar tani hari tu, niat nak cari daging salai terbantut sebabkan dah habis. Jadi, mak gantikan dengan daging biasa, konon nak menyalai sendiri. Berhari-hari dalam peti ais, sudahnya selamat aku sambalkan semalam. Titikkan serai untuk mewangikan lagi.


10. Tumis Air Ubi Kentang. Untuk saingkan dengan lauk daging tadi supaya tak berseorangan atas meja, jadi beberapa ubi kentang jadi penyelamatnya. Haha. Campurkan sekali soh hoon dan pucuk tahu. 


Bukan nak tunjuk sangat skil memasak, ceritanya. Tapi, kan aku dah kata. Niat nak menulis ni berkobar-kobar. Jadi apa je yang aku hadap sepanjang cuti ni, seboleh-bolehnya aku gagahkan untuk rakam dan abadikan di dalam blog ni. Esok lusa, mana tau.. mati pulak semangat ni. Sekurang-kurangnya ada jugak benda nak dibaca mata lepas-lepas ni. 

Tiada ulasan: