Jumaat, 22 Januari 2016

PECAH DAPUR

Assalamualaikum WBT.

Cek balik senarai pos dalam blog ni, berderet-deret pulak cerita pasal Istanbul. Bukannya apa, masa-masa cuti ni lah masa banyak terlebih nak hadap laptop, nak belek blog bagai. Assignment, final exam dan hidup sebagai pelajar, betul-betul melimitasikan segala kudrat nak menulis, baik di blog, baik di manuskrip. 

Muak jugak sebenarnya nak menatap entri-entri Istanbul je. Sesekali selitkan entri lain apa salahnya kan? Blog aku, bukan blog kau. Eh? Haha.

Cuti bagi aku masa untuk aku balas dendam segala kempunan dan keinginan tekak sepanjang kat universiti. Cutilah masa untuk aku masuk dapur, masak itu dan masak ini. Yalah, kalau kat kolej, bukan boleh masak pun kan? Haha. Eh?

Dari kecik, aku dikenalkan pada dapur. Aku suka makan, obviously. Dan aku suka masak. Belajar dengan mak macam-macam resepi, teknik dan petua buat aku boleh kata tak kekok nak masak untuk tekak sendiri dan tekak keluarga. 

Jarang aku masuk dapur dengan terpaksa. Memandangkan memasak memang minat aku. Duduk berjam depan periuk, berpeluh sana sini, bila lihat hasil masakan kita, kita puas hati. Hilang penat.

Bila cuti ni, selalu jugak ke dapur. Bak kata pensyarah aku dulu, kita bila duduk jauh dari keluarga, sesekali balik apa yang kita nak makan, mak kita mesti masakkan. Haha. Macam tu jugak kisahnya dengan aku. Nak masak ni, masa teman mak pi pasar, kita karang je menu dan bahan-bahan. Terus mak suruh capai. Dengan senang hatinya, bila balik aku yang 'bersilat' kat dapur memasak.

Ni antara menu yang aku masak cuti sem ni.

1. Sayur Pucuk (atau famili aku panggil pucuk tauhu) Masak Lemak Putih. 


2. Tauhu Goreng Berlada. One of the most simple dish yang senang gila nak buat. Dan yang paling penting, sedap gila makan dengan pucuk tahu masak lemak tadi.


3. Sambal Belacan. Aku lagi suka tumbuk dengan lesung instead guna pengisar. Rasa dia lagi pure dan raw.


4. Nangka Masak Lemak Cili Api. Bila duduk sorang-sorang kat bilik masa dekat U, lauk ni selalu aku terbayang-bayangkan bila hadap maggie. Pasar tani bagi aku, tempat paling sesuai untuk cari pelbagai sayur kampung yang segar dan unlimited. Salah satunya, nangka ni. 


5. My own version of Sambal Jawa. 


6. Ni masa cuti sem bulan puasa hari tu. First day bukak puasa di rumah (dalam belasan puasa jugaklah baru aku balik masa tu). Menu pertama yang aku nak Asam Pedas Ikan Kembung. Lain sikit sebab versi keluarga aku, jarang kami guna pucuk kesum atau bunga kantan. Versi yang mak ajar - dari keluarga abah - asam pedas kami bahan asasnya adalah halba dan daun kari. 


7. Pajeri Nanas. Ni pun masa cuti sem bulan puasa yang lepas. First time sebenarnya seumur hidup aku buat ni. Tiba-tiba 'disentuh hidayah' nak belajar buat ni dengan Mak. Mak duduk sebelah, aku hadap kuali. Jenuh nak menunggu dan mengimbangkan itu ini ramuannya. Alhamdullillah, jadi.


8. Ikan Sembilang Masak Lemak Cili Api. Ni bukan aku masak, tapi mak yang masak. Aku belum mampu nak sampai ke tahap ni lagi. Ni my all-time personal favorite. Masakan macam ni bagi aku sangat tinggi tekniknya. Macam mana nak seimbangkan pedas dan masam serta kesegaran ikan sungai, bukan kerja senang. Tak ada yang lagi heaven daripada kesegaran Ikan Sembilang digabungkan dengan rasa masam dari jus limau kasturi dan rasa unik dari pucuk kesum. 


Kadang-kadang, bila lama tak balik cuti, kita bukan nak sangat pun makan rendang ayam ke, nasi ayam ke, apa ke. Masa-masa cuti ni lah, tekak kita teringin nak makan makanan yang simple dan sangat jarang dimakan masa dekat U. Kadang-kadang, tu pun dah cukup.

Mungkin sebab lauk-lauk simple macam ni, makan pulak ramai-ramai dengan famili lagi heaven daripada kita makan sorang-sorang dekat bilik bertemankan dinding dan skrin laptop. 

*Bangga sekejap dengan pencapaian peribadi aku berblog setakat ni. Harap aku terus istiqamah dan konsisten. Jauh-jauhkanlah daripada 'hangat-hangat tahi ayam.' Dahlah 'busuk,' bila makin lama dibiarkan, nak bersihkan pun payah. Haha.

**Percubaan kedua mengemas kini blog terus dari telefon. Satu strategi untuk istiqamah dalam berblog jugak. Haha.

Tiada ulasan: