Sabtu, 15 Ogos 2015

CITRA CINTA ARSYA : LELAKI BERNAMA ZAIRAN

Assalamualaikum W.B.T.



Pergikan bulan daripada malam,
Hilangkan angin daripada waktu yang tenang,
Lenyapkan aroma daripada secawan kopi petang,
Sekalipun bisu ilham daripada minda,
Tidak aku perlukan semua itu,
Melainkan Arsya yang mengerti...

'Citra Cinta Arsya' banyak bermain dengan watak. Saya tidak tahu sebabnya - mungkin dipengaruhi oleh pembacaan-pembacaan saya yang sebelum ini. Saya cuba untuk tidak menjadikan setiap watak yang wujud dalam naskhah ini sekadar watak yang plain semata-mata. Saya mahu setiap watak ada karakter yang tersendiri dan boleh diingati selepas sahaja tamat membacanya - baik protagonis mahupun antagonis.

Watak 'Zairan' merupakan watak yang paling sukar untuk saya hasilkan - sejujurnya. Kenapa? Sebabnya ada beberapa. Antaranya, Zairan adalah antara tiga watak lelaki yang hidup dalam kisah Arsya. Jadi, kalau sudah tiga, saya tidak mahu Zairan menjadi tempelan yang cuba melengkapi apa yang watak pertama dan kedua tiada. Watak ini, pada saya mencabar kerana kemunculannya cuma pada belasan bab terakhir. Dalam 'kesempitan' itu, saya bergelut juga untuk memastikan watak Zairan ada kesan yang tersendiri - setidak-tidaknya pada jiwa saya.

Sebab kedua, Zairan punya karakter yang berbeza sebagai salah seorang hero di dalam naskhah ini. Ah, berat untuk saya gambarkan Zairan sebagai seorang lelaki korporat yang punya Range Rover Evoque, pergelangan tangan yang dihiasi Guy Laroche, mahupun mata yang dikaburi Ray Ban. No, no! Saya tak nak. Saya cuma mahukan yang di luar kotak. Sebab itu Zairan saya mulakan dengan penampilan berkerusi roda (kerana apa? Dapatkan jawapannya sendiri), emosi, berat mulut, serabai dan juga yang paling dominan; PUITIS.

Zairan saya lakarkan sebagai pemuda yang menterjemahkan jiwanya melalui puisi - bukan lukisan, tapi puisi kerana ia lebih mencabar dan berlainan. Selalu yang saya lihat, tipikalnya lukisan dijadikan bahan untuk menggambarkan kepuitisan - atau kemisterian saya rasa - sesuatu watak. Untuk Zairan, saya pilih untuk jadikan dia puitis dalam bentuk kata-kata (puisi). Lebih senang, sebab saya tak perlu untuk menerangkan lorekan tangannya pada kertas lukisan secara verbal. Lebih unik juga sebenarnya.

Puisi di atas antara salah satu puisi yang Zairan 'tulis.' Saya taip puisi ini terus di fail Word, bukan di kertas dahulu seperti yang saya biasa lakukan. Puisi ini juga tercipta dalam kadar yang cukup segera, tidak seperti puisi-puisi simpanan saya yang selalunya mengambil masa puluhan minit untuk dilengkapkan. Satu rangkap sahaja yang saya perlukan untuk bagi punch the whole Zairan's feeling towards Arsya. 

Memandangan Citra Cinta Arsya sebuah karya bergenre romance, jadi tak adil kalau saya jadikan Zairan sekadar seorang watak yang misteri dan kayu dalam hal-hal percintaan. Sebab itu saya temukan Arsya dengan Zairan untuk berikan sesuatu dalam kehidupan lelaki misteri itu. Kehadiran masing-masing dalam hidup masing-masing itu memberi sesuatu dimensi baharu yang mereka berdua tidak pernah kecapi sebelum ini.

Saya tidak mahu omongan ini berjela-jela kerana saya tidak mahu 'membunuh' mata anda dengan pendedahan demi pendedahan tentang Zairan dan Arsya. Apa yang boleh saya katakan pada yang sudi mendapatkan karya ini, selamat menyelami ke jiwa Zairan. Yang baik, kita pahatkan. Yang buruk, kita renungkan. Semoga yang terbaik akhirnya kita dapat, insya-ALLAH, jika Dia setuju.


Sabtu, 1 Ogos 2015

THE BIRTH OF 'CITRA CINTA ARSYA'

Assalamualaikum W.B.T.

Rasanya sebelum-sebelum ni (dalam post yang dulu-dulu), saya tak pernah nyatakan projek manuskrip apa yang saya tengah usahakan. Bercakap tentang novel dan cita-cita rasanya banyak. Tapi, nak mempromosi walau secebis teaser pun tak pernah sekali pun. Tahu-tahu je dah keluar novel sebijik ye tak?

Nantilah saya ceritakan macam mana semua ni bermula. Entri yang ni, saya cuma nak payung sikit je tentang berita kelahiran novel pertama yang saya tulis (sampai ke habis) seumur hidup. Sumpah, berat wei rupanya nak jadi penulis sekarang ni. Total masa 4 tahun saya ambil untuk siapkan novel ni. 2 tahun lebih manuskrip ni terperam semata-mata nak mencari publisher yang bermurah hati nak ambil untuk diterbitkan. Alhamdulillah, Tuhan tu memang Maha Adil ke atas hamba-hambaNya yang bersabar.

Jadi, nah saya berikan untuk tatapan anda!

*sumber dari blog penerbit October

......................................................................................................................................................................................



“Arsya... Sungguh, Arsya! Saya cintakan awak, saya mahu menjaga awak. Dalam setiap helaan nafas ini, hanya ada nama Arsya sahaja. Beratkah untuk awak menerimanya?”
“Saya tak sempurna. Banyak lagi perempuan yang layak dengan awak.”

Arsya bukan tak cintakan Khair. Arsya cuba menidakkan perasaannya terhadap Khair kerana Arsya merasakan dirinya terlalu kerdil berbanding Khair. Ibarat langit dengan bumi. Tapi Arsya lewat untuk memberitahu isi hatinya terhadap Khair. Arsya menyesal.
Khirdan. Jejaka yang kedua yang hadir dalam hidup Arsya. Kehadiran insan baru itu tetap tidak mengubah perasaan Arsya. Arsya tetap takut untuk cuba menghadapi kebahagiaan.

“Idan nak Sya simpan kata-kata ni sampai bila-bila. Idan nak Sya tahu, yang Idan cintakan Sya. Idan sayang Sya dengan seluruh hati Idan. Kita kahwin, Sya?”

Lamaran itu telah menggugat jiwa Arsya. Sebelum ini dia pernah membiarkan cinta Khair tergantung. Arsya cuba untuk tidak mengulangi kesilapan itu lagi. Arsya meyakinkan dirinya bahawa bahagia sudah menanti di hadapannya kini.

Kebahagiaan tidak juga muncul. Kehadiran Marshita secara tiba-tiba telah menghancurkan impian Arsya untuk mengecapi kebahagiaan. Marshita berdendam, dia tak mahu melihat Arsya bahagia.

“Arsya... Kau akan berdepan dengan Marshita. Teliti aku rancang. Teliti aku akan laksanakan. Perlahan-lahan, hidup kau akan berakhir dalam kesakitan.”

Segala keperitan yang dilalui Arsya membuatkan dia tekad untuk tidak mahu mencari kebahagiaan itu lagi. Namun cahaya kebahagiaan itu muncul juga. Apakah keputusan Arsya kali ini? Adakah sinar kebahagiaan itu akan memihak kepadanya dan apakah kesudahan citra cinta Arsya?

“Arsya tak pernah ganggu hidup dia orang! Tapi kenapa dia orang sakitkan Arsya?! Kenapa dia orang ambil kebahagiaan Arsya?!”


......................................................................................................................................................................................

Berikut saya sertakan link2 untuk tempahan dan teaser dan sebagainya

Website : http://www.october.my/
Blog : http://october-novel.blogspot.com/
Facebook : October (Page) / October Love
Email : order@october.my
Whatsapp : +6010-792 4664
Fax : 03-8741 3217


Terima kasih. Ada masa, ada ruang, kita jumpa lagi ya? InsyaAllah, jika Allah setuju.