Ahad, 4 Disember 2011

SMS DARIPADA KATY PERRY

Assalamualaikum WBT. Cover sikit doe!


Kembali 'berjalan-jalan' di kad memori 2 gig saya, saya mula perasan... kebanyakan lagu-lagu yang mengisi arkib kad memori itu didominasi oleh Katy Perry. Wow... lebih dari dua puluh lagu. Kalau difikir semula, hampir setiap hari earphone saya 'membawa' lagu Katy Perry ke telinga. Ya, setiap hari saya pasti mendengar suara dia.


Pengakuannya... saya adalah salah seorang 'penagih tegar Katy Perry.' Dia pilihan pertama saya selain Stacy Angie (Malaysia). Lagu-lagu dia selalu berkumandang di telinga. Daripada yang pop sehinggalah ke ballad. Dari yang nakal hinggalah yang sedih.


Saya ingat lagi, lagu dia yang mula-mula saya dengar, Hot 'N' Cold. Bermula daripada itu, saya mula menjejaki kesemua lagu-lagu Katy Perry. I Kissed A Girl, Thinking Of You, Waking Up In Vegas, Ur So Gay, One Of The Boys, Fingerprint, Cup Of Coffee, Wish You The Worst, Starstrukk, If We Ever Meet Again, California Girls, E.T., Teenage Dream, Firework, Last Friday Night (T.G.I.F.), The One That Got Away dan banyak lagi. Saya gilakan dia teramat. 


Tak tahulah. Apasal saya tak pilih Lady Gaga, Justin Bieber mahupun Rihanna? Kenapa saya tak fanatik pada Bruno Mars dan Maroon 5 sefanatik saya pada Katy Perry? Saya tak ada jawapan. Yang saya tahu saya tak pernah muak dengar mana-mana lagu dia walaupun berulang kali. Bagi saya, Katy Perry hebat kerana suaranya. Suara dia akan menyebabkan lagu yang tak sedap menjadi hebat. Suara dia akan menyebabkan sesuatu lagu itu menjadi sempurna. Dia nakal. Nakal Katy Perry relevan dengan muzik yang dia bawa. Kostum-kostum dia langsung tidak konvensional. Dia sanggup untuk berdiri sebagai seorang yang aneh di depan penonton-penonton untuk melabelkannya sebagai seorang penyanyi beridentiti. 


Lirik-lirik yang tercatat di atas susunan-susunan lagu dia selalu membuatkan saya terfikir panjang. Kebanyakannya dekat dengan hati orang yang mendengar, saya percaya itu. Lirik yang ditulis begitu selamba dan bersahaja, kemudian diekspresikan dengan vokal luar biasa Katy Perry... itu sudah cukup untuk dia 'menembak' jauh ke emosi setiap kali saya layan mana-mana lagu dia. 


Someone call the doctor
Got a case of a love bi-polar
Stuck on a roller coaster
Can't get off this ride
You change your mind
Like a girl changes clothes
- HOT 'N' COLD -


Saya kagum dengan bahagian ini dalam lagu Hot 'N' Cold. Dalam bahagian ni, Katy Perry kedengaran umpama merengek seperti bayi dan menjerit seperti orang yang terkena skizofrenia semata-mata untuk mengadu pada dunia yang boyfriendnya gantung dia tak bertali. Hahahaha .. dia memang gila.

He kissed my lips I taste your mouth
He pulled me
I was disgusted with myself
- Thinking Of You -


Lagu ni antara lagu dia yang paling saya minat. Sungguh, saya betul-betul terasa akan emosinya bila otak kita begitu ego kerana mengingati kekasih yang telah lama pergi sedangkan fizikal kita hipokrit kerana kita menggantikan 'kekasih' itu dengan orang yang tak kita cintai. Sedih dan sayu. Lagu ini mungkin lagu paling beremosi sedih yang pernah saya dengar.

'Cause baby you're firework
Come on, show 'em what your worth
Make 'em go, oh, oh, oh
As you shoot across the sky
Baby you're firework
Come on, let your colour burst
Make 'em go, oh, oh, oh
You're gonna leave 'em falling down
- Firework - 


Lagu yang cukup menginspirasikan. Dia menjerit kepada semua untuk berani menonjolkan apa yang tersembunyi di sebalik tangan mereka. Yeah! Inspirasi!

All this money can't buy me a time machine (No)
It can't replace you with a million rings (No)
I should told you what you meant to me (Woo)
'Cause now i paid the price
- The One That Got Away -


Mula-mula saya dengar lagu ni dulu, saya terus jadikannya sebagai ringtone. Saya terus jadikan ini sebagai lagu Katy Perry yang paling saya minat. Sayunya bila kita nak orang yang dah tiada untuk muncul balik dalam kehidupan yang tak pasti lagi. Penuh penyesalan. Lagu ni mengajar kita untuk menghargai sebelum 'benda' tu pergi dari kita. Supaya kita tak menyesal. Supaya kita tak berimaginasi sesuatu yang tak pasti. 

Let me be the first
To wish you the worst
'Cause I think you
Deserve each other
Let me be the curse
That creeps
Under your skin
Until your heart
Caves in
And you wish
She was me again
- Wish You The Worst -


Lagu Katy Perry yang paling saya gilakan. Sarkastik dan sinikal. Kita dapat rasa macam mana marahnya Katy Perry kepada 'bekas' dia sehingga dia berkata: "Wish You The Worst." Lagu ini hidup dengan cara yang begitu selamba. Kadang-kadang kedengaran santai. tapi penuh toksik yang boleh membuatkan 'bekas' dia itu tertunduk dengan muka yang merah. Kerja yang baik, Katy Perry!!!

Banyak lagi pendapat saya terhadap lagu dia yang saya nak kongsi dengan anda. Tapi takkan nak buat sampai bernanah jari anda nak scroll kan? Hahahaha... ini sebahagian daripada fenomena yang penghibur ini lakukan. Saya sentiasa mengharap 'wow' daripada dia. Dan setiap 'wow' yang dia hasilkan tak pernah menghampakan saya. Mungkin ada yang melihat kecacatan atau ketidaksempurnaan seorang Katy Perry. Tapi, dari mata saya... dia sudah cukup hebat

Suara dia akan terus dekat di telinga lalu dibawa ke hati. Mimik muka nakal dia akan terus menyapa mata lalu dibawa ke otak. Muzik dia akan terus membingit di gegendang telinga lalu membawa ke jantung langsung menyebabkan darah dipam dengan perlahan. 

Dan saya akan terus menanti 'SMS' yang terselindung di sebalik lirik-lirik lagu dia. 'SMS' yang sentiasa menjadi inspirasi kepada saya.

Dia... Katy Perry. Dia gula-gula. Dia radio. Dia badut. Dia semuanya. Penghibur sebenar.




10 ulasan:

Saddila berkata...

perghhh gila bapak kau kahi setiap lirik dia faiz .
terbaik laaa . *okay dah mula suka dia sikit . mencik la mcm ni :'(


haha saya peminat tegar bruno mars !!! <3 <3

#jangan minat lady gaga . dia agenda yahudi . okbai :)))

Anonymous berkata...

hahah .. aku obses dengan dia ..

apo ni dila typo ! *kahi?? hahahha ..

Qil_Zawawi berkata...

w0o.,pminat fanatik nih., :) .,
lagu2 dye mmg bez

syfqhayub berkata...

katy perry rocks!!!

glantz berkata...

hik3... obses sgt. okay la, tengss buat aku jatuh cinta padanya . :)

Syai Hidayah berkata...

hik3...obses sgt..dan aku pun berjangkit dgn kau! tengss hahha :)

Syai Hidayah berkata...

hik3...obses sgt..dan aku pun berjangkit dgn kau! tengss hahha :)

Anonymous berkata...

@Qil Hoshi : ye .. sememangnya .. :)

@syfqhayub : ROCKS !!!

@glantz : hahaha .. jatuh cinta? marah russel brand kang .. hahaha

@syai hidayah : well *sambil belek kuku

Saddila berkata...

hahahhahahahhahah KAJI ! KAJI KAJI ! KAJI ! KAJI KAJI KAJI !

benciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Anonymous berkata...

adila : nasib baik aku tak tau printscreen .. hahahahaha