Jumaat, 23 Disember 2011

SEMALAM BUKAN ESOK

Assalamualaikum WBT.


Mendapat ilham untuk menarikan jari di atas keyboard ni bila saya dengar lagu nyanyian Christina Aguilera... HURT. Pernah dengar lagu ni?




Seems like it was yesterday when i saw your face
You told me how proud you were but i walked away
If only I knew what I know today
Oooh.. Oooh...

I would hold you in my arms
I would take the pain away
Thank you for all you've done
Forgive all your mistakes
There's nothing I wouldn't do
To hear your voice again
Sometimes I want to call you
But I know you won"t be there

Oohh.. I'm sorry for blaming you
For everything I just couldn't do
And I've hurt myself by hurting you

Somedays I fell brokes inside but I won't admit
Sometimes I just want to hide, cause it's you I miss
And it's so hard to say goodbye
When it comes to this
Ooohh

Would you tell me I was wrong?
Would you help me understand?
Are you looking down upon me?
Are you proud of who I am?
There's nothing I wouldn't do
To have this one more chance
To look into your eyes
And see you looking back

Ooohh.. I'm sorry for blaming you
For everything I just couldn't do
And I'vve hurt myself... Ooohh..

If I had just one more day
I would tell you how much than I missed since you've been away
Ooohh.. it's dangerous
So out of line
To try and turn back time

Ooohh.. I'm sorry for blaming you
For everything I just couldn't do
And I've hurt myself...
By hurting you



Sebenarnya, daripada dulu lagi saya tak pernah mana-mana lagu Christina Aguilera. Sebab saya ingat, masa dalam umur-umur 7 tahun *lebih kurang saya lagi banyak mengikuti arus Britney Spears berbanding Christina Aguilera. Dalam usia sebegitu, otak kanak-kanak saya mengatakan bahawa lagu-lagu Britney Spears lagi best berbanding dengan lagu-lagu Christina Aguilera


Saya ingat masa mula-mula beli fon C3 ni... saya belek-belek jugalah lagu-lagu yang dah memang dimasukkan dek Tauke Cina tu dalam kad memori. Saya terjumpa lagu ni. Serius.. saya tak ambil pusing pun tahun bila lagu ni dilancarkan. Saya tak kira ni lagu baru atau sudah dikategorikan sebagai retro. Sekali je saya dengar lagu ni terus saya nak dengar berkali-kali. Video muziknya saya terjah. Liriknya saya rakam dalam otak.


Bagi saya, lagu ni sempurna. Lirik dia bercerita dengan penuh selamba tanpa perkataan-perkataan yang bombastik. Liriknya bergelumang dengan perasaan kesal yang tak sudah dan harapan yang tak mungkin akan tertunai. Video muziknya bercerita tentang penyesalan seorang bintang sarkas yang sebelum itu tidak menghargai sang ayah. Sedangkan, sebelum dia mengecapi glamor di gelanggang sarkas... lelaki tua itulah yang memberi tunjuk ajar dan restu kepadanya. Lalu, bila ayahnya dah tiada lagi, dia mula melalui saat-saat penyesalan yang teramat. 


Suara Christina Aguilera bila melantunkan lagu ini... cukup hebat. Bila dia berbisik pada sesetengah bahagian, kita dapat rasa seolah-olah dia sedang memencilkan diri daripada gerombolan manusia dan menangis seorang diri. Bila dia tinggikan suara, kita dapat rasa bahawa dia sedangmengutuk tubuhnya sendiri kerana sebelum ini dia tidak pernah ada perasaan menghargai. Bila dia serakkan suara, kita akan ingat mungkin dia menangis sebelum merekodkan lagu ini. 


Bunyi piano yang mendayu-dayu dan suara gesekan biola yang begitu beremosi memberikan lagu ini mood yang cepat meresap dalam perasaan. Lagu ni mempunyai jiwa... ada soul. Sehinggakan saya yang tak pernah melalui pengalaman seperti mana yang lagu ini ceritakan, merasai sendiri kesakitannya. Kesakitan bila kita kehilangan orang yang tak pernah kita hargai.


Menyelusuri ayat-ayat terakhir, apa yang boleh jari ini taipkan sebagai konklusi... untuk anda yang melalui saat-saat seperti di dalam lagu ini. Kita pernah dengar orang kata; menangis air mata darah sekalipun, yang pergi tetap pergi. Ya, tu benar. Hidup bukan berada di muka surat terakhir kalau kita kehilangan orang yang kita sayang. Bersyukur setidak-tidaknya kerana kita cuma kehilangan seorang, bukan semua. 


Semalam adalah semalam. 
Esok adalah esok. 


Memang sakit kerana kita berdepan dengan realiti bahawa kita tak akan lagi jumpa dengan 'dia.' Ambillah seberapa banyak mana pun masa untuk membina balik hidup anda tanpa perlu memadamkan 'dia' daripada 'kad memori' anda.


Kata pada otak anda lepas baca entri ni. Hargai sesiapa saja yang ada di kiri, kanan, depan, belakang, atas mahupun bawah. Kerana kita, manusia normal yang selalu buat silap, cuma akan menghargai bila mereka sudah tiada. Jadi sebelum terlambat... sebelum telinga anda terngiang-ngiang dengan lagu ni, buat apa yang sepatutnya anda buat. 




p/s : tengok kotak oren putih dekat sebelah ni... hik2!

6 ulasan:

myra azraff berkata...

hoo..dulu ni mmg lagu feveret gila2 lah..haha.:D

dari lensa faiz berkata...

hahaha .. :D .. ya lagu ni best gila ...

syfqhayub berkata...

satu-satunye lagu yang membuat kan jiwa aku yang keras menangis

dari lensa faiz berkata...

sedih lagu ni .. aku puji semua yg terlibat dalam lagu ni .. yeah!

grawwrbabe. berkata...

totally sad this song.. :")

dari lensa faiz berkata...

:')