Ahad, 3 April 2011

KENAPA ORANG IRISH MENARI BEGITU?

Assalamualaikum WBT

Hah? Kenapa tajuknya macam tu? Apa motifnya?
Haha... sebenarnya tajuk dekat atas ni hanyalah terjemahan BM kepada tajuk sebuah filem pendek...
WHY THE IRISH DANCE THAT WAY




Sejujurnya, masa first time saya menonton filem pendek ni dekat tv, satu perkataan yang keluar dari mulut saya masa tu adalah "WOW." Saya kagum sebenarnya dengan filem pendek ni. Kagum dengan 'kekreatifan' penghasilnya dalam menterjemahkan sesuatu sejarah atau fakta dalam bentuk humor yang mengkagumkan.

Tanpa menggunakan dialog, setiap pelakon dalam cerita ni menyampaikan watak diaorang dalam bentuk BAHASA TUBUH. Bahasa tubuh mereka tu lebih kepada corak tarian masyarakat Ireland. Tarian yang menggunakan kaki. Yeah... itu yang mereka lakukan dalam scene2 cerita ni. Menarik bila mereka menginspirasikannya hanya daripada satu tarian masyarakat.

Situasinya sangat mudah je. Dekat pejabat pos. Haha.. yes. Hanya dekat pejabat pos.

Dimulakan dengan pegawai pejabat pos yang menguap dan mengeluh a.k.a BOSAN. Perwatakannya nampak macam dia suka bergaya atau agak menitik beratkan penampilan diri dia sendiri. Dalam pada tu, dia ambik keputusan untuk ke salon (paham2 je la apa dia buat kat sana). Dia tinggalkan post office tu dengan sign "BACK SOON."

Masa tu la, time pegawai tu dah tak ada, barulah ada orang yang nak datang. Sembilan orang yang setia menunggu kepulangan pegawai tu dengan macam2 ekspresi. Businessman yang macam mengejar masa emas dia tu. Jogger yang nampak bersemangat (macam masih lagi terpengaruh dengan lariannya sebelum dia tiba dekat pejabat pos tu). Lepas tu librarian yang nampak teruja tentang sesuatu (saya tak pasti apa). Diikuti pulak dengan kedatangan satu famili kecil; ibu, adik perempuan dan kakaknya. Si adik nampak macam terpaksa mengikut ibunya dan dia tak suka tapi dia tak ada pilihan. Si akak pulak digambarkan seperti remaja yang sentiasa mahu memberontak, sentiasa nak berada jauh daripada ibunya. Ibu pulak agak tipikal, ibu yang sentiasa mahu mengongkong anak-anaknya. Lepas tu, datang pulak seorang hippy yang terlalu excited untuk ber'yoga' sementara menunggu tu. Lepas tu datang pulak seorang lelaki diikuti dengan seorang remaja perempuan. Lelaki tu nampak cool. Si perempuan nampak berani dengan cuba2 untuk mengurat lelaki tu. Hahaha...

Part kemuncak, yang paling best, adalah ketika pegawai pejabat pos tu tiba daripada 'membuat' rambut. berjalan dengan penuh diva ke pintu dan menghentakkan kakinya. Kemudian disambut dengan hentakan kaki seperti askar yang sedang memberi tabik hormat oleh semua yang penat menunggu tadi. Hahaha... sampai sekarang, bila saya tengok part tu, saya masih lagi tergelak. 

Sekali lagi ditekankan, tanpa menggunakan PERKATAAN, kita dapat memahami cerita ni sebab pelakon2 dia bijak memainkan peranan masing-masing dengan hanya hentakan kaki. Hentakan kaki yang menggambarkan secara keseluruhannya cerita yang dibawa oleh setiap seorang.

Bagi saya, cerita ni bukan untuk memperlekeh2kan tarian tu. Jauh sekali mahu mengetawakan tradisi tu. Filem pendek ni menceritakan lebih daripada maksud perkataan MENUNGGU. Ianya tentang cerita dalam tarian itu sendiri. Saya suka cara emosi2 dalam filem pendek ni yang dinyatakan dalam satu bentuk yang berlainan. Dalam kata lainnya, tak klise. Unsur2 humor dalam filem ni bukanlah humor yang bertujuan untuk mencaci. Filem pendek ni tak membosankan, tak rumit. Saya percaya orang yang kali pertama menontonnya dah dapat tangkap maksud cerita ni.

Saya sukakan kesederhanaan filem pendek ni. Tak perlu macam yang lain-lain. Agak meleret-;eret sehinggakan ada ketikanya saya tak dapat tangkap maksud yang cuba disampaikan. Cerita ni sekadar menceritakan petikan kehidupan yang paling mudah. Mengambil contoh satu situasi yang kadang-kadang kita melihatnya setiap hari. Lalu ianya digabungkan pulak dengan tarian. 

Apa yang saya boleh katakan, ini adalah satu hasil kerja yang sangat berseni. Saya tau banyak lagi karya2 hebat dekat luar sana. Tapi, bagi saya, ini adalah salah satu daripadanya.

SUPERB!!!



Tiada ulasan: