Selasa, 12 April 2011

ADA APA PADA SECAWAN TEH







Assalamualaikum WBT...
Saya percaya kebanyakan yang membaca entri ni pasti dah awal2 menyenaraikan minuman ni sebagai salah satu minuman kegemaran dalam catatan biodata. Minuman yang selalu menjadi kawan kita masa kita sarapan pagi. Minuman yang selalu dibancuh oleh pembuat air dekat restoran2. Minuman yang selalu kita bagi dekat tetamu. Macam2 aplikasi minuman yang satu ni.

Apa sebabnya saya berminat untuk buat entri pasal air ni agaknya ya? Semuanya tercetus (ceh) bila saya tengok iklan Teh Lipton dekat tv. Iklan itu menceritakan bagaimana secawan teh dapat memberikan idea kepada penggubah lagu tema kartun Pink Panther di mana kita satu dunia kenal lagu tu. Mungkin ada yang tak percaya tentang 'kuasa magis' yang ada dalam secawan teh tu. Mungkin ada yang cakap:
"tak logiklah! takkanlah!." 
Tertanya-tanya, macam mana secawan teh tu boleh memberikan inspirasi dekat lelaki tu sampai macam tu sekali?
Kenyataan dia, itulah kebenaran. Tagline 'sumber inspirasi' bukan sekadar sebaris ayat promosi sahaja.

Hmmm... aapa sebenarnya yang ada dekat minuman yang cuma berasal daripada daun ni?
Percaya atau tak, teh mempunyai lebih sekadar elemen penghilang dahaga. Biasalah kan, setiap makanan mesti ada zat2 dia. Macam tu jugak halnya dengan teh.

Mengikut kajian2 tertentu, teh mampu membaiki sel-sel kita yang rosak. Selain tu, dapat jugak mencegah KANSER dan megurangkan kadar kolestrol dalam darah. Info penting untuk Hawa2 sekalian! Teh mampu menghaluskan kulit anda dan melangsingkan tubuh badan. Dah macam jual jamu pulak dah. Ha! Terkejut an?


Jadi, apa kena mengena kulit licin, kanser bagai dengan 'inspirasi' ni? Haha... belum habis lagi tu.
Okey, baca dengan teliti ye..
Teh mampu memberikan kesan positif ke atas mood kita. Siapa2 yang boring tak tahu nak berborak dengan siapa, carilah orang yang tengah minum teh. Hahahaha. Confirm orang tu tengah ceria. Selain tu, teh jugak mampu menjadikan peminumnya menjadi lebih kreatif dalam cara diaorang berfikir & cara diaorang bekerja. Jadi, patutlah penggubah lagu Pink Panther tu kreatif masa buat lagu tu. Tambahan lagi, teh mempu membuatkan orang lebih fokus. Ada kajian yang mengatakan, selepas pengambilan satu dos kuat theanine & kafein (kandungan dalam teh) akan menyebabkan rangkaian perhatian otak akan diaktifkan dengan lebih cekap.Wow!

So, konklusinya (ceh lagi) dekat sini , minuman yang tersenarai dalam selera rakyat2 Malaysia ni banyak kebaikan dia. Cuma kita yang tak perasan. Tak salah kalau kita sanggup luangkan masa berjam2 dekat depan skrin komputer semata-mata untuk mengetahui apa yang ada dalam pinggan makanan dan gelas minuman kita.

Jadi... bila dah tau ni apa lagi? 
Ayuh kita ber-teh!!!

Tiada ulasan: