Khamis, 5 Mei 2011

ALFABET "L" UNTUK : GLEE

Assalamualaikim WBT


Pembongak la kalau saya cakap yang drama bersiri muzikal-komedi ni tak menjadi satu fenomena. Atau dalam bahasa lainnya dia macam sampah dekat tepi jalan yang orang lain tak pandang. Gila! Siapa yang mengaku macam tu?!

Sememangnya, fenomena yang tercetus di kalangan GLEEKS ni memang hebat. Susah untuk sesebuah drama bersiri tu diminati kan? Mungkin jalan ceritanya agak tipikal, tapi kenyataannya, tipikal tulah yang menjadi selera penonton-penonton semua. Adunan komedinya yang halus, teknik kameranya yang kreatif - seperti kita sedang melihat dengan mata kita sendiri - lagu-lagu yang gempak. Semua elemennya menjadi adunan yang sebati di bawah satu drama bersiri.

Saya tak minat untuk ulas mengenai keseluruhan cerita ni. Sebab saya tahu, ramai dah orang yang membuat ulasan mengenainya. Topiknya sama. Bercakap mengenai coach yang antagonis dan psiko... bercakap mengenai pelajar-pelajar yang join kelab Glee... bercakap mengenai kehebatan suara Rachel dan Mercedes...

Saya hanya kongsikan di sini atau cadangkan beberapa lagu yang dipetik daripada siri ini yang menjadi kegemaran saya. Semua video tersebut diikuti dengan ulasan2 kecil. Enjoy!



"BABY"

Sejujurnya, saya bukanlah tergolong dalam orang2 yang terkena BIEBER FEVER. Tapi, cara nyanyian Sam dalam video ni betul-betul membuatkan saya enjoy melayan. Serius. Pengakuannya, saya lagi suka versi ni daripada yang asal. Relaks. Bersahaja. Tak perlu nak bagi boom... tapi cukup untuk saya terpukau dengan kesempurnaannya. Ada yang kata Sam was better than Bieber. Ada pulak yang kata sebaliknya. Terpulang.. itu hak individu. Tapi, untuk saya, yang ni lagi best dari versi asal. Bibir Sam.. hahaha. Kalau Angelina Jolie memegang gelaran 'bibir wanita paling seksi.' Sam atau nama betulnya.. Chord Overstreet pulak mungkin pemilik gelaran 'bibir lelaki paling seksi.' Hahahahaha... forget it. Saya bukan gay!


"TEENAGE DREAM"


Jujur saya cakap... saya dah pahatkan satu pemikiran di dalam otak saya ni. Sesiapa yang cuba nyanyi kembali lagu Katy Perry, awal2 saya menolak untuk mendengar. Sebabnya, saya adalah salah seorang peminat besar penyanyi ini dan tak mungkin wujud mana-mana penyanyi dekat dunia seni ni yang mampu untuk menandingi dia. Tetapi, sejurus saya menonton video ini di Youtube, saya terpaksa mengakui yang versi ini bagus jugak. Hahahaha... saya cakap macam tu mungkin sebab dalam sebahagian otak saya, saya masih berpegang dengan pendirian bahawa Katy Perry tak boleh difotokopi. 'Teenage Dream' versi Darren Criss dibantu oleh kumpulan koir kat belakang tu memang satu persembahan yang membuatkan saya teruja untuk menontonnya sehingga ke akhir. Energetic yang tersendiri.


"I Want To Hold Your Hand"

OMG! Anda lihat ekspresi wajah Kurt? Sungguh jujur, kan? Mata dia melambangkan kesayuan hati dia ketika menyanyikan lagu tu. Muka dia merah macam dia sedang menahan tangisan yang amat sangat. Sambil itu, diselang-selikan dengan memori dia masa dengan ayah dia. Huh, yang ni barulah boleh dikatakan ada rasa!


 

"JOURNEY'S MEDLEY"


Ini pun merupakan antara muzik video yang tersenarai dalam "video wajib tengok" saya. Serius, saya tak pernah dengar pun sebelum-sebelum ni lagu-lagu dari kumpulan Journey. Ya! Termasuk dengan 'Don't Stop Believing' tu. Menonton video ini, saya seperti dibawa mengembara di atas satu kertas graf. Rentaknya bermula dengan perlahan, perlahan lagi, kemudian semakin naik dan naik sehingga ke penghujungnya BOOM! Mereka seperti meraikan kejayaan walaupun masa tu diaorang tak juara. Persembahan tu seperti jawapan untuk soalan-soalan sinikal daripada orang-orang yang pandang rendah dekat kelab Glee. Menunjukkan yang kelab Glee bukan kelab yang boleh nak diperbodohkan. Tengok, sekarang mereka berdiri di atas pentas sambil bernyanyi dengan gahnya. Serius, meremang bulu roma sepanjang menonton video ni. Hebat! Puas hati!




"FORGET YOU"


OMG! OMG! Wow! Mula-mula sekali saya nak buat kenyataan. Ini antara lagu dalam siri Glee yang menjadi 'kegilaan' saya. Entahlah... masa mula-mula dengar lagu yang asalnya dinyanyikan oleh Cee Lo Green ni, saya tak suka sangat dengan lagu ni. Dengar-dengar macam tu je lah. Tapi, masa saya jumpa lagu ni dekat Youtube dulu, terus saya nak dengar berkali-kali. Bagi saya, inilah maksudnya SEMPURNA. Saya paling suka masa part;

Now baby, baby, baby why'd you wanna, wanna hurt me so bad 
(so bad, so bad, so bad)
I tried to tell my momma but she told me this is one for your dad 
(your dad, your dad)
Yes she did
(Yes she did)

(Ooh) WHY??!
(Ooh) WHY??????!!!!!
(Ooh) WHY??? BABY BABY???
(Ooh!) I love you! I still do! oo ooo ooo 
Lagu ni jadi hebat dekat part nilah. Gila! Bapak best! humor yang dia sampaikan dalam satu bentuk yang berlainan. Oh, memang hebat dan layan gila.


Saya tahu yang banyak lagi lagu-lagu yang terdapat dalam siri ni. Dan saya jugak percaya yang lagu-lagu tu semuanya best. Takkan saya nak tunjukkan semua. Ini sebahagian sahaja. Kalau nak, searching dekat Youtube... Glee seperti merupakan satu 'item' yang menyempurnakan lagu-lagu yang pernah kita dengar sebelum ni. Macam saya... ada di antara lagu-lagu tu tak menjadi kesukaan saya bila saya mendengar versi asalnya. Tapi, bila dinyanyikan kembali oleh Glee, saya terus menyenaraikan lagu-lagu tersebut di dalam senarai MP3 saya. 


Tiada ulasan: