Isnin, 16 Mei 2011

VIRUS SEORANG BINTANG : STACY

Assalamualaikum WBT. Hoi2!

Entri kali ni, saya sangat-sangat hyperactive untuk menaip pasal bintang ni. Harus diingatkan, bahawasanya... saya merupakan antara ribuan 'penagih tegar' STACY. Ya! Ahak! Ready?! Tuan-tuan dan puan-puan... Mempersembahkan...



Siapa yang tak kenal dengan dia? Siapa yang tak terkesan dengan kehadiran dia? Bohonglah kalau ada pernyataan yang keluar mengatakan bahawa kehadiran dia dalam liga muzik tanah air tak membawa apa-apa kesan kepada mana-mana pihak. Bohong! Okey! Tolak tepi kisah cinta dia dengan mana-mana lelaki! Tolak tepi cerita masalah disiplin dia! Jom.. fokus kepada pentas seorang STACY.


Pemilik nama penuh Stracie Angie Anam ini berasal daripada Sabah. Merupakan penyanyi kelahiran program realiti tv Akademi Fantasia musim ke 6 ini sekaligus merupakan juara untuk musim itu. Siapa jangka kan? Mula-mula dulu, saya ingat lagi, minggu 1 dia nyanyi lagu No One by Alicia Keys. Sekarang kau tengok! Dia salah seorang bintang yang paling digeruni.. seyh!


Ya, dia tak pernah lagi menang kategori Penyanyi Wanita Terbaik. Dia tak pernah bawak pulang mana-mana trofi Anugerah Juara Lagu. Lantaklah. Bagi saya, pengiktirafan tak akan menjamin kehebatan seseorang penghibur. 


Satu demi satu lagu menjadi taruhan Stacy.Bermula dengan jenama Aku Stacy. Kemudian meledak dengan Gagap. Seterusnya Pakai Buang, Primadona, Menggegar Dunia, Kisah Kita, Jahat & banyak lagi. Ingat lagi, lepas je dia keluar dari AF, dia masuk AJL untuk lagu Aku Stacy masa tu. Stacy ketika itu mencatat sejarah tersendiri apabila menjadi artis paling muda yang pernah bertanding sepanjang sejarah AJL. Serius, lepas je saya tengok persembahan dia malam tu, terus saya jadi ketagih untuk menonton persembahan dia yang lain-lain. Ceh.. dah macam dadah la pulak. 




Mungkin ramai yang tertanya-tanya. Apasal Stacy? Apasal saya gila Stacy? Kenapa bukan Yuna, Ana Raffali, Faizal Tahir atau Aizat? Jawapan saya senang je. Dalam 10 tahun atau 20 tahun akan datang, bila ada anak cucu kita datang dekat kita dan diaorang tanya : 
"Atuk2! Sapa penyanyi yang selalu menari-nari masa atuk muda2 dulu tu?"
Hahaha.. Soalan dekat atas ni imaginasi je ye. Okey, berbalik kepada landasan kereta api kita tadi. Ha.. maksud dia, Stacy mempunyai satu identiti yang kuat untuk membezakan dia dengan penyanyi lain. Satu identiti yang akan orang ingat sampai bila-bila. Ya, saya dah tengok persembahan penghibur yang menyanyi sambil petik gitar. Saya dah tengok persembahan penghibur yang ada attitude rock yang kuat. Tapi, dalam Malaysia, saya tak pernah tengok penghibur yang menyanyi dan menari serentak. Energetiknya... uuu... bapak la!






Ada yang kata Stacy plagiat artis Korea. Stacy tiru Agnes Monica. Eh, ada aku kisah?! (wah.. marah nampak). Lantaklah semua tu. Kalau asyik nak samakan sesuatu tu dengan benda lain, memang susah la. Sampai bila nak jumpa sesuatu yang bagus, kan? 

Stacy mempunyai aura dia yang tersendiri. Bagi saya, dia paham maksud konsert @ hiburan itu apa. Dia bergerak dalam kotak dia. Dia tahu hala tuju dia. Dia ada identiti yang kuat untuk dia bawak sampai bila-bila. Itu apa yang Stacy ada yang tak ada dekat artis-artis picisan yang lain. 

Bila dapat tau Stacy nak buat lagu balada, saya beeennnngaaannng mennnnyammmmmpahhhh (hambik kau). Saya kata; 
"Apolah?! Dah elok-elok lagu pop dance nak tukar angin pulak! Kacau la!" 
Aik.. betul punya marah nampak. Hahaha! But, kenyataannya saya silap lepas saya dengar lagu ni...


Saya syorkan sapa-sapa yang dah putus cinta atau tengah nak hentak kepala dekat dinding sebab pening dengan cinta... ha, dongar ni. Efek die kalau tak meleleh air mata, tak pun lari pergi bilik air meraung. Serius, saya dah tengok sendiri hasil eksperimennya.. (ehem2). Hahaha.. percubaan yang bagus dari Stacy. Ni dah jadi harus dah ni untuk jadi juara carta. 

Queen of Dance, Puteri Pop Malaysia, Penyanyi Paling Energetik.
Semua ni antara gelaran untuk Stacy. Saya tengok dalam satu jangka masa yang panjang. Yakin dan pasti. Satu hari nanti, Stacy akan jadi seperti Siti atau Sudirman. Saya percaya perkara tu akan terjadi. Cuma tinggal Stacy tak usah nak lupa diri.. lepas tu tenggelam terus.

Bila saya dah mula asingkan lagu-lagu Stacy dalam satu folder khas dalam MP4 saya, saya mula sedar yang seseorang penghibur yang mahu menjejakkan kaki ke dalam arena muzik pada masa kini, perlu ada satu hala tuju yang tersendiri. Saya mula sedar betapa pentingnya sesorang penghibur itu untuk memiliki jenamanya yang tersendiri. Stacy adalah salah seorang PENGHIBUR... saya ulang.. PENGHIBUR yang ada jenama yang kuat. 

ALAMAK TERLEBIH SUDAH!
Tiba-tiba rindu pulak dekat trademark tu. Hahaha. Apa-apa pun, tahniah untuk Stacy dan jentera-jenteranya yang lain. Bukan senang kan untuk seorang penyanyi kelahiran program realiti tv untuk dipandang tinggi. Tahniah kerana berada pada tahap sekarang. Pedulikan penyanyi-penyanyi hebat dekat sebelah anda. Pedulikan! Anda adalah anda. Stacy adalah Stacy!
Go baby go!

4 ulasan:

mieraa amieraah berkata...

wow..u really appreciate stacy more than me..i pun minat gilerr kat stacy..suma lagu dia ada dlm laptop i..sume magazine yg ada poster stacy i beli..sanggup x belanja ke sekolah demi beli tu..LOVE U STACY !! KEEP IT UP GURL !!

dari lensa faiz berkata...

yeah... kita serupa! Agree... Stacy memang hebat

syai hidayah berkata...

hahaha.....aih obses!!!!btw,quite oke..but last entri was better..wah!!
(terlebeh suda)..

dari lensa faiz berkata...

hahahaha.. untuk orang yg anti stacy harus begitu! wah! hahahaha