Selasa, 24 Julai 2012

MAAF ITU 1000 KILOGRAMKAH?

Assalamualaikum WBT.






Maaf mungkin merupakan perkataan yang agak sensitif pada sesetengah orang. Maaf juga mungkin merupakan perkataan yang paling tinggi harganya. Maaf mungkin perkataan yang paling tinggi kuantiti kilogramnya.


Kadang-kadang orang mungkin akan kata memaafkan memang mudah, tapi nak melupakan terlalu susah. Kan? Saya pun pernah berada di dalam kondisi sebegitu.  Bila kita anggap maaf merupakan perbuatan yang bermaksud menyingkirkan segala jenis kemarahan terhadap seseorang tetapi dalam masa yang sama, otak masih berdegil untuk melupakan kesakitan itu.


Bila saya fikir-fikir, ya. Memang tak salah kalau kita berpendirian macam tu. Meskipun saya faham, akan wujud ramai manusia yang akan berkata : "Eee.. tak baiklah macam tu. Lupakan jelah apa yang dia dah buat." atau "Hipokritlah kau kalau kau maafkan dia, tapi kau tak nak cakap sepatah pun dengan dia."


Tapi, bila lama-lama fikir... saya sedar akan satu realiti. Kemaafan bermaksud penghapusan perasaan sakit akibat daripada perbuatan negatif seseorang. Saya ulang, perasaan SAKIT. Bukan marah. Kerana marah itu terlalu spesifik. Sakit itu makanya lebih jauh. Sakit menghimpunkan marah, sedih, hilang semangat, hilang mood dan macam-macam lagi. 


Sebab tu, pandangan peribadi saya, kita bukan benar-benar memaafkan jika kita cuma menghapuskan perasan marah sedangkan perasaan sakit yang lain itu dibiarkan terus bercambah. Adilkah kita kepada diri kita sendiri? 


Benci kesannya terlalu banyak. Daripada kawan baik, boleh menjadi bisu. Daripada seorang pengagung cinta, boleh jadi trauma. Daripada senyum, boleh bertukar gila. Daripada saudara, boleh menjadi bara. Kesan yang paling ketara atau secara kesimpulannya, suka menjadi duka


Lalu bila keadaan menjadi seperti itu, maaf jadi tuntutan. Bibir lafazkan maaf, tapi hati begitu kuat prinsipnya. Emosi benci menebal dalam diam lalu meracuni mulut untuk membisu, menuba telinga untuk pekak dan menyimbah mata dengan air mata. Modd direntap-rentap sehingga kita hilang kekuatan mungkin sepanjang minggu. 


Aduhai... bila diimbas kotak masa semalam, mungkin saya salah seorang daripada manusia-manusia ini. Tapi, bila saya sendiri mampu untuk berfikir kesannya yakni memaafkan tetapi tak melupakan atau tidak memaafkan secara holistik, efeknya hanya berbalik kepada diri sendiri. Macam mana kita nak jadi sempurna kalau kita anggap manusia lain cukup sempurna.


Heiy... setiap orang buat kesalahan dalam hidup kan? Tanpa sedar, kita mungkin pernah ter'mengumpat' kawan depan-depan, ter'bergurau' lebih-lebih dengan adik-beradik, ter'menyakitkan' hati cikgu. Fuuuhh... setiap manusia tak sempurna. Daripada ketidaksempurnaan itulah kita belajar macam mana mahu menjadi bukan sempurna, tapi menjadi lebih baik. 


Hayatilah sebenar-benarnya takrifan ini. Percaya, apabila kita maafkan sesuatu kesalahan, kita tak rugi apa-apa pun. Kita belajar daripada kesalahan orang itu. Kita jadi lebih tenang. Kita akan lebih bercas positif. Macam-macam.


Sebab tu, maaf itu tak berat walau sekilogram pun. Apa yang menyebabkan perbuatan itu menjadi berat ialah kesukaran kita meneutralkan perasaan benci itu. Benci itulah yang menyebabkan maaf menjadi obesiti.





Uish! Dah Ramadhan wei, selamat beramal ya! 

2 ulasan:

Nurulee berkata...

Benda yg sukar pun boleh jadi senang kalau kita ada sifat memaafkan. hehe =D

http://thenurulee.blogspot.com/2012/07/three-things-in-one-e.html

dari lensa faiz berkata...

yeah ! :)