Jumaat, 17 Februari 2012

PENULIS DI MESIN TAIP SKRIP : SENTIMETER ATAU KILOMETER

Assalamualaikum WBT. 


Hah.. ambik kau! Nilah tajuk entri paling panjang sekali... hahahahaha.. *ok tak lawak. Teruskan.


Benar apa yang Mak pernah kata dulu. Untuk cari kawan yang benar-benar kawan, lihat ketika kita sedang susah. Siapa yang ada rapat di sisi tangan kanan kita itu kawan sebenar. Siapa yang berdiri 1kilometer di belakang dan cuma memerhati, itu kawan ketika senang. Saya pegang kata-kata itu sampai bila-bila. 


Berbekalkan kata-kata itu, saya cuba x-ray yang mana sebenarnya A, yang mana sebenarnya Z. Bila menjangkau sesuatu tempoh masa berjauhan dengan ahli-ahli penulis mesin taip skrip, jujur saya akui... neuron-neuron otak ini tidak sebegitu mudah melupakan mereka. Bukan dengan hanya memetik jari, saya boleh melupakan pengalaman manis yang dah dilukis bersama mereka. Saya bukan spesies manusia yang berperangai begitu.


Mengenali mereka jauh lebih beruntung dari memiliki kilang berlian ataupun gudang pencetak wang kertas. Mengenali mereka dan meniti bersama-sama satu fasa yang mendorong kami menuju ke alam kematangan, sememangnya sukar untuk dilupakan. 








Tapi, bila ada masa-masanya, pasti ada yang terasa akan jarak kaki yang kian jauh melangkah meninggalkan tapak asal di mana tempat kami bergelak tawa dan berkeluh kesah. Pasti ada yang mula berapi bila emosi jadi mainan. Lalu Facebook jadi medan perli memerli. Dan psikologi jadi papan target.

Sekejap. Saya nak tanya mata anda satu soalan. Adakah bila kita mempunyai kawan baru bermakna kita sedang melupakan kawan lama kita? Saya tak tahu jawapan anda. tapi, jawapan saya... TAK. 

Apa ada pada secebis perbualan dengan kawan baru di Facebook sehingga kita terus dijatuhkan hukuman mandatori 'melupakan kawan lama'? Apa ada pada perbuatan kita yang tak menyapa si kawan lama di telefon bimbit sehingga kita dikatakan 'melupakan kawan lama'?

Jika itu penilaiannya, maka tidak adillah jadinya. Apa yang dikata oleh hati tak sama dengan apa yang dizahirkan pada luaran. Komitmen dan persekitaran baru menuntut kami berpaling seketika daripada kehidupan lama. Kesibukan langkah kaki yang diatur belajar kehidupan pada sisi yang berbeza menuntut kami berpaling seketika. Bukan bererti selama-lamanya. Bukan bererti melupakan terus apa yang dah tercatat pada hari semalam. 

Bila melalui perkara-perkara macam ini, saya tertanya-tanya. Mereka kawan yang berdiri satu sentimeter dari kita ataupun satu kilometer jauh daripada kita? Atau adakah soalan itu perlu ditanya kembali kepada saya? Saya berada satu sentimeter di sisi mereka atau satu kilometer di belakang mereka? Sumpah, saya bersumpah. Saya bukan jenis orang yang mudah melupakan memori hari semalam. Tambahan pula bila ia melibatkan tentang pengajaran yang melambak untuk digunakan dalam hidup akan datang. Saya tak akan jadikan itu sebagai gadaian untuk saya dapatkan kebahagiaan pada hari esok.

Saya duduk diam dan berfikir. Lama-lama saya mula akui. Tak semua manusia sempurna. Mungkin apa yang dirasakan oleh kawan lama adalah satu mainan psikologi. Mungkin niat saya tak sehaluan dengan kemahuan mereka. Lama kelamaan, saya pasti... semua pahit akan terubat bila memori semalam jadi penawarnya. 

Anda yang tengah membaca entri ni juga... saya yakin. Bila anda berada di tempat saya di mana kawan lama 'memerli' anda di Facebook... biarkan saja dia bermain dengan psikologi. Kerana permainan itu jugalah yang akan membuatkan hubungan persahabatan kita menjadi matang. 

Satu sahaja pesan saya untuk ahli-ahli penulis di mesin taip skrip... 
KALAU PUN AKU DISERANG ALZHEIMER... ANTARA BENDA PERTAMA YANG TAK AKAN AKU LUPAKAN ADALAH MEMORI-MEMORI KITA.

Maaf, bukan menempelak. Tetapi menyatakan kejujuran. 

3 ulasan:

Syai Hidayah berkata...

puas x meluah perasaan nie aih?

Syai Hidayah berkata...

puas tak meluah perasaan ?

Anonymous berkata...

hahahaha ... puas doe