Sabtu, 13 Ogos 2011

KALAU KITA BINATANG...

Assalamualaikum WBT! Cover la sikit, sentil !


Mula-mula, memang niat tangan saya nak taip ayat ni pun mula-mula ; SELAMAT BERPUASA UNTUK SEMUA UMAT ISLAM, YA! 


Apahal? Apa masalahnya kalau kita binatang? Wow... wow! Rileks 'doh! Sebelum tu, saya awal-awal nak mengingatkan entri kali ni bukan seperti apa yang anda pikirkan, ok? Jadi, jangan menilai kulit buku sebelum membacanya terlebih dahulu!


Kes buang bayi, cabul pelajar, remaja lari dari rumah, sumbang mahram, dadah, bunuh kerat belas-belas. Semua ni selalu saja memonopoli akhbar pagi kita. Ya, memang benda-benda berleluasa macam ni perlu dijamah oleh mata masyarakat kita. Realiti kan? Sesungguhnya, bukan tu 'akar' untuk entri kali ni. Seperti didesak satu emosi, jari ni macam ditarik-tarik untuk menaip secebis kisah kecik yang kadang-kadang selalu kita abaikan. Ya, mengenai makhluk bernama BINATANG.


Bermula jam 6.40 am, telinga ni dah terbiasa menjamah bunyi deruan enjin Proton Wira putih yang saya naiki untuk ke sekolah. Dalam perjalanan hampir setengah jam tu, sungguh, saya tak dapat nak mengira dengan kalkulator berapa jumlah bangkai binatang yang saya jumpa tersadai di sepanjang jalan. Menyelesuri 'jalan dalam' a.k.a. jalan kampung, saya percaya, lumrah la bila terserempak dengan motokar yang dipandu macam ribut. Manusia kan?


Tapi, dek kerana sikap kita tulah, tayar-tayar motokar tadi selalu sahaja melanyak dan menggilis mana-mana tubuh haiwan dekat atas jalan. Hmm.. nak contoh? Tak payahlah. Anda tahu sendiri kan? Kucing, anjing, babi hutan, ular, monyet. Hish... kan ye saya cakap. Memang kita tak akan jumpa jumlah dia. 


Emosi apa yang berselirat dekat otak saya masa ni? Saya tak tahu. Apa yang saya tahu, satu hari (beberapa hari sebelum ni), saya lihat dengan mata kepala saya sendiri, keadaan KUCING yang dilanggar dekat tengah jalan raya! Macam masih lagi terakam-rakam dekat otak saya sekarang. Macam mana kucing tu susah payah bangun dengan mulutnya yang ternganga luas (mungkin dilanggar di bahagian tu)... kemudian dia hilang imbangan dan jatuh. Tubuh kucing yang mungkin tengah nyawa-nyawa ikan tu tersadai di bawah lori-lori yang tak ada mata. Waktu pulang, masa saya melalui balik jalan tu, saya cuma terlihat tubuh kucing tu je. Ya, tubuh kucing tu yang sudah PENYEK dan LUNYAI!



Tak payah tanya soalan ;
"Mana hati perut kita sebagai manusia?"

Saya tak berminat pun nak tanya soalan klise tu. Saya cuma mahukan anda untuk meletakkan diri anda sebagai seekor binatang, kucing misalnya. Apa perasaan yang menjalar dekat hati kita masa kita lihat tubuh 'ayah' kita sedang menggelepar, mengiau kuat akibat dilenyek di tengah jalan raya? 

Fikir. Baca balik soalan saya berulang kali. Faham balik soalan saya berulang kali. 

Sensitif? YA! Hati lelaki yang tengah menaip ni memang sensitif bila bab2 haiwan terseksa ni. Entahlah... lambakkanlah sejuta sekali pun cerita klise anak derhaka, putus cinta atau apa pun. Susah untuk hati saya berdetik sensitif. Tapi bila tengok walhal kucing saya disembur Ridsect pun saya boleh emo nak mampus! 

Anda-anda yang sedang membaca, lafazkan janji pada mana-mana yang boleh mendengar ikrar anda. 

Lepas ni, tak payah nak buat dajal pada mana-mana haiwan lagi! 

Saya sentuh satu je bentuk penganiayaan; langgar lari. Belum lagi pasal orang-orang badigol yang main sepak kucing kurap dekat restoran. Belum lagi pasal orang yang buang kucing dekat pasar. Belum lagi orang yang baling anjing dengan batu. Belum lagi orang yang kurung burung dalam sangkar sempit. 








Ufh!! Hentikanlah! Dunia ni, dunia yang kita sedang pijak ni... bukan hak cipta terpelihara MANUSIA lah. Haiwan pun makhluk, apa?

Maaf. Suhu emosi saya selalunya maksimum bila memikirkan pasal benda ni. Fuuuuhhh... cover sikit jari! Tahan-tahan.

Saya bersyukur sebab saya dikelilingi 12 ekor kucing (setakat ni)dekat rumah. Wow! Banyak kan? Yeah.. lagi banyak lagi murah rezeki. Insya-ALLAH! Nak tau kenapa saya bersyukur? Sebab mereka adalah antara detik-detik yang terselit dalam 86 400 saat milik saya. 

Tak kira. Bila tension dengan hidup, bila buntu tak ada idea nak tulis karangan... si pengacau-pengacau ni lah yang akan datang kemudian 'memahami' saya hanya dengan bunyi 'meow.' 
Untuk semua, ini dia.. LEGASI JIJI




JIJI 
COEB



DASHI
DANIA




JACK SPARROW
AWAN POPEYE
RINDU
KAK LEEN
Untuk menutup entri kali ni... saya nak mata anda menjamah satu frasa yang saya taip secara spontan...


BERSYUKURLAH SEBAB DUNIA NI ADA BINATANG!
Pikirlah baik-baik weyh!

Tiada ulasan: