Ahad, 19 Julai 2015

KEMBALI

Assalamualaikum WBT.

Sumpah saya bagitau. Saya sesat! Sesat dalam hutan - macam mana saya boleh sesat dalam hutan? Itu jangan tanya. sangat panjang ceritanya. Dua tahun lamanya. Laptop saya dirampas oleh binatang-binatang buas. Handphone saya pun. Puas saya cari jalan keluar. Dua tahun saya mencari, dua-dua tahun tu tak ada.

End up dengan menulis entri-entri blog di atas daun-daun pokok di hutan. Setiap kali habis menulis, saya terkedu. Ke mana saya nak layarkan tulisan yang tak seberapa ni? Saya lambung ke udara, sudahnya jatuh ke bumi juga. Jatuh di samping daun-daun kering yang tidak bernota. Aduhai, siapa yang mahu membaca kalau begitu?

Lalu, saya akur. Berhenti itu lebih baik.

..................................................................................................................................................................................................................

Kalau yang atas ini boleh menjadi 'surat tunjuk sebab' mengapa saya berhenti menulis dua tahun lamanya, saya lega. Lega kerana ia diterima pakai walaupun hakikatnya (siapa yang tahu, tahulah), sebab itu tidak relevan sama sekali. 

Rumit. Macam mana saya boleh berhenti menulis apa-apa di ruang ini tanpa alasan, begitulah juga yang terjadi apabila saya kembali menulis tanpa alasan. Mood, mungkin. Dahulu, habis sahaja STPM, saya jadi malas mahu menghasilkan apa-apa. Terlampau malas sampaikan saya lupa blog ini. Ada juga saya cuba untuk menulis entri baharu tentang kota baharu yang menjadi tempat persinggahan saya selepas itu, tapi ia kekal menjadi draf sampai sekarang. 

Episod baharu saya kini bermula di Kota Kinabalu. Yup, saya menyambung pengajian di situ. Kalau nak diikutkan, banyak yang boleh dikutip di situ untuk saya lakarkan di sini. Bukan untuk siapa-siapa. Untuk tatapan saya bila dah tua nanti pun cukuplah. 

Sampai bila mood ini boleh bertahan? Entah, saya  tak ada jawapan itu. Entah-entah mood itu hilang besok, hilang lusa, hilang bulan depan. Bergantung. 

Saya tergerak hati nak log in blogger. Saya mula rindu nak menulis kembali. Saya ubah semua yang ada dekat blog ni kerana kalau saya nak memulakan sesuatu yang baharu, saya nak semuanya berubah. Mood tu yang penting, mood. Haha. Saya tukar dari 'silangkatafaiz' ke 'faizmdnasir.' Lebih okey dan kena dengan selera saya. Kerana saya dah penat dah nak buat too much pada sekeping blog. Yang sederhana sahaja, itu sudah memadai.

Kenapa? Kenapa saya beria-ia sangat? Ada sebabnya. Ada alasannya. InsyaALLAH, nanti saya cerita. Saya cuma mahukan ruang untuk saya menulis sahaja. 

Titik. 

Tiada ulasan: