Selasa, 9 April 2013

NASKHAH SERAM MALAYA : TERBAIK ATAU TERBURUK

Assalamualaikum WBT.

Rasanya dah lama saya tak mengarang sebarang entri yang berbaur dunia seni. Rasanya sudah setahun. Cuma baru-baru ini, filem 'Sembunyi : Amukan Azazil' yang saya tonton telah mendorong saya ke sini lalu dengan pantas sahaja menaip tajuk entri di atas.

Pawagam Malaysia dilimpahi dengan lambakan naskhah seram saban tahun. Daripada dahulu sampai sekarang, kenyataannya.. kita memang boleh mengesan improvisasi naskhah bergenre seperti ini di dalam industri kita. Pelbagai jalan cerita sudah dibentangkan. Pelbagai 'hantu' sudah dihidangkan. Pelbagai teknik kreatif sudah dipaparkan. 

Namun... persoalan yang selalu muncul di fikiran saya ialah adakah filem seram Malaysia sudah mencapai tahap yang terbaik? Okay, daripada skop filem... kita besarkan ke skop televisyen pula. Sukar untuk saya temui satu naskhah seram yang mampu digelarkan sebagai yang terbaik. Bukan tidak ada, cuma kemunculannya cuma dapat dibilang dengan jari sahaja. 

Jujur saya katakan, ketika kaki melangkah masuk ke pawagam bagi menghadamkan filem 'Sembunyi : Amukan Azazil,' saya mengharapkan yang terbaik memandangkan filem ini merupakan garapan Kabir Bathia. Sekejap, saya tak kata filem ini teruk. TAK! Filem ini okey... ya, cuma berada di tahap okey. Saya sendiri mengagumi Kabir Bhatia melalui karya-karya sebelumnya.

Tetapi... filem seram ini seperti kekurangan sesuatu. Sama seperti beberapa filem seram Malaysia yang lain. Seperti yang saya katakan tadi, saya harapkan yang terbaik untuk 'Sembunyi : Amukan Azazil' memandangkan sebelum ini Filmscape Production cemerlang melalui 'Kekasihku Seru' dan 'Penunggu Gunung Raya.' Sayangnya, filem tersebut jauh sekali kalau hendak dibandingkan dengan drama-drama bersiri tersebut.



Berbalik kepada kekurangan tadi... ya, filem seram Malaysia masih kurang tarikannya. Saya tidak tahu. Persoalan yang sering bermain di otak; Mengapa tahap keseraman perlu diukur pada teknik tatarias wajah hantu atau muzik-muziknya yang suspens? Mengapa tahap keseraman perlu disertakan dengan jeritan nyaring si heroin yang membingitkan? Mengapa tahap keseraman FILEM-FILEM KITA perlu mengambil kira faktor-faktor seperti ini?

Seboleh-bolehnya... saya tidak mahu membandingkan mana-mana produk kita dengan produk-produk luar. Tetapi, dalam isu ini saya perlu... perlu melakukannya. Harus diingat, perbandingan ini bukan bertujuan untuk menjatuhkan martabat produk kita. Tidak. Perbandingan ini semata-mata untuk renungan.

Sampai ke hari ini, saya masih mengagumi filem seram daripada Thailand. Negara ini saya gelarkan sebagai pengeluar filem seram terbaik di dunia dibandingkan dengan Korea, Indonesia mahupun Barat. Thailand seperti mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Naskah-naskhah seperti The Shutter, Long Khong dan The Letters Of Death merupakan antara naskhah yang memberikan impak yang luar biasa kepada jiwa saya.






Apa yang menarik? Darah yang melimpah ruah? Saya tak rasa begitu. Tatarias hantunya yang menakutkan? Oh... Malaysia jauh lebih baik.  Jadi apa?

Jiwa mereka dalam setiap karya mereka. Saya dapat rasakan setiap filem seram mereka dibikin dengan jiwa seolah-olah kisah itu benar-benar berlaku di dalam kehidupan si penulis skrip. Filem seram mereka dibikin dengan penuh teliti dan berseni. Kadang-kadang pengakhirannya langsung tidak kita jangka pun. Pengajaran dan tema yang mereka kemukan juga sangat dominan. Lihat caranya mereka mengadun seni, ketelitian dan tema dalam satu jalan cerita yang cukup menarik untuk dicernakan. 

Setiap kali menonton filem seram Thailand, saya selalu merasakan bahawa 'hantu' itu benar-benar berada di sebelah saya. Saya selalu merasakan seperti saya mahu menutup sahaja mata agar visualnya tidak menghantui saya. Saya selalu merasakan seram sejuk yang tidak pernah saya rasai ketika menonton mana-mana cerita seram keluaran negara lain. Terutama ketika menonton babak kematian yang berturut-turut. Saya seolah-olah merasakan bahawa saya pula yang akan mati selepas seseorang watak itu mati.

Saya tahu setiap manusia ada penilaian masing-masing. Cuma setakat ini, dalam pemikiran saya... naskhah seram Malaysia yang mencapai tahap 'baik' ialah filem 'Histeria' dan drama bersiri 'Kekasihku Seru.' Yang lain bukannya tidak bagus cuma kurang memberikan kesan kepada saya. Sehingga ke hari ini saya masih terbayang-bayang taktik Kabir Bhatia mengolah watak Waris sehinggakan setiap kali Waris muncul di kaca televisyen, bulu roma saya sudah mula berdiri.

Saya sentiasa menantikan filem-filem seram di Malaysia diangkat sebagai salah satu negara pengeluar naskhah seram di dunia. Mungkin sama hebat seperti negara-negara lain. Masanya selalu ada untuk pembikin naskhah seram supaya tidak melulu menata rias wajah hantu yang kononnya menakutkan. Jiwa itu yang paling penting kerana penonton bukannya buta. Mereka sudah dapat mengagak sesebuah filem itu dibuat dengan bersungguh-sungguh atau cuma sekadar mahu mengaut keuntungan. Ya, duit mungkin boleh menjamin kesenangan para krew. Tetapi harus diingat, duit keuntungan bukan segala-galanya. Yang penting ialah kepuasan kerana kalian ialah penggiat seni. Saya ulang... penggiat seni. 

Selamat berjaya, pembikin naskhah seram Malaya!

*Sekurang-kurangnya, 'Sembunyi: Amukan Azazil' tidak kosong. Itu yang membuatkan saya rasa tak rugi. 

1 ulasan:

Unknown berkata...

Setuju sangat.Filem thailand sangat hebat kalau melibatkan tentang seram. Cerita Nang Nak paling saya tak boleh nak lupakan. Masih terngiang2 suara si isteri menyeru nama si suami. Tak boleh tidur malam dibuatnya..hehe