Selasa, 19 Februari 2013

NASI GORENG MAK

Assalamualaikum WBT.

Pagi itu, usai solat Subuh... saya ke dapur. Jam ketika itu 6:15 pagi. Mereka dah berangkat keluar demi menunaikan tanggungjawab sebagai seorang 'pekerja.' Rumah ketika itu sudah sunyi. Yang kedengaran cuma bunyi enjin bas sekolah yang melintas di hadapan rumah.

Tudung saji diangkat. Nasi goreng hasil air tangan mak menyapa mata. 



Rasa... warna... tekstur.. sekalipun tak pernah berubah. Semuanya sama seperti sebelum-sebelum ni. Sama seperti nasi goreng yang pernah saya hadamkan ketika saya bersekolah rendah dahulu. Sama. Ya, anda sedang melihat sepinggan nasi goreng yang dibuat oleh mak saya. Rupanya tak sama seperti nasi goreng RM4.50 yang boleh didapati di mana-mana restoran. Rupanya juga tak sama seperti nasi goreng ciptaan Chef Wan, Jamie Oliver (eh?) dan Buddy Cake Boss (eh lagi?). 

Tak ada hirisan lobak, tak ada cebisan ayam. Nasi goreng buatan mak cukup sederhana.. cukup untuk mengalas perut kami adik-beradik. Pagi itu, ketika mulut menjamah hidangan tersebut... fikiran saya menerawang ke arah lain meskipun peti televisyen  sedang ralit 'menjerit' di hadapan. 

Saya sudah merasa berpinggan-pinggan juadah yang bernama 'nasi goreng' di merata-rata warung. Nasi Goreng Pattaya, Nasi Goreng Tom Yam, Nasi Goreng Paprik... ada di antaranya sememangnya sedap. Saya sendiri juga pernah memasak nasi goreng hasil air tangan saya. Tetapi, seperti ada sesuatu yang kurang jika hendak dibandingkan dengan nasi goreng mak. Susah untuk saya gambarkan kekurangan itu.

Dalam kesibukan meniti karier sebagai seorang pekerja di sebuah syarikat telekomunikasi, mak masih mempunyai masa untuk menyediakan nutrisi-nutrisi buat santapan kami sekeluarga. Memang bunyinya kedengaran tipikal. Tetapi itulah kenyataan yang sememangnya wujud dalam 'era makanan segera + ketuhar gelombang mikro + bibik' ini. Seorang ibu masih relevan dalam kehidupan seorang yang bernama anak meskipun dunia kini dilambakkan dengan pelbagai gajet yang jauh lebih mudah dan cepat penggunaannya.

Itu yang sukar dicari meskipun kita diibaratkan seperti seorang pelari maraton yang sudah mengelilingi dunia. Setiap inci masakan dan juadah di setiap penjuru dunia sudah dicuba dek lidah.. namun tiada satu pun yang dapat menandingi masakan seorang emak. Kan? 

Emak memasak dengan hati. Dahulu, ketika saya lihat juri Top Chef mempersendakan pesertanya yang memasak dengan jiwa... saya turut ketawa. Tetapi, lama-kelamaan saya mula sedar bahawa sesebuah masakan itu tak akan ada sedapnya jika si pembuatnya tidak mempunyai jiwa. 

Apabila saya melihat kepada keadaan itu... saya mula sedar hakikat bahawa seorang ibu mempunyai kuasa yang tidak mampu dimiliki oleh sesiapa dengan mudah. Malah jika hendak diberi trofi atau pengiktirafan sekalipun, belum tentu itu semua mampu membalas jasa seorang ibu. Contoh yang paling dekat.. tengoklah. Bagaimana seorang ibu begitu berbangga memasak untuk keluarganya meskipun tugas itu tidak diiringi oleh sesen pun ganjaran.

Nilai sentimental pada sepinggan nasi goreng mak tak pernah padam meskipun masa selalu sahaja berlari ke hadapan. Seperti yang saya nyatakan tadi. Rasa dan tekstur itu masih kekal menyebabkan sesudu sahaja nasi goreng mak disuap... saya dibawa melayang ke momen-momen lalu. Ada waktu lapang, mak sanggup bangun awal pagi bagi menyediakan resepi yang satu ini. Resepi semudah itu sudah cukup membuatkan kami kenyang dengan kasih sayang walaupun tanpa ayam, sayur atau telur goreng. Cukup hanya dengan sepinggan nasi.

Untuk sang anak... ibu untuk dihargai kerana tanpa air tangannya, kita tak ubah seperti predator yang lahap mencari nutrisi. Tanpa masakan ibu, kita takkan mampu berlari menerbangkan layang-layang ketika kecil dahulu. Tanpa masakan ibu, kita mampu melangkah ke dalam dewan SPM dengan perut yang tidak berkeroncong. Tanpa masakan ibu, kita mungkin tidak akan rindu setengah mati terhadap ibu ketika kita berada jauh di perantauan. Yang paling penting... tanpa masakan ibu, untuk memulakan langkah pada setiap hari merupakan satu perkara yang mustahil.

Untuk setiap ibu di dunia ini... berbanggalah kerana kami, anak-anak, begitu berterima kasih kepada kalian dalam memastikan nutrisi terus disuap dan dihargai oleh kami. Takkan ada mana-mana anak yang mampu berdiri kuat tanpa ibu di belakangnya. Terima kasih untuk khidmat kalian sebagai tukang masak selama ini. Terima kasih dan terima kasih.

Nasi goreng di pinggan sudah habis. saya renung ke arah pinggan yang kosong. Kalaulah... kalaulah Tuhan takdirkan untuk saya berada jauh daripada mak satu hari nanti... tercampak ke mana-mana universiti atau tempat kerja, persoalan mula bermain di fikiran saya. Rindukah saya pada sepinggan nasi goreng mak? 

Saya hela nafas. Jawapannya; ya. 


9 ulasan:

sis92 berkata...

sedih pulak gua baca tsk

sebab tu kena hargai para emak2 , nanti dah tak ada mana nak cari yang sama ?

dari lensa faiz berkata...

okay.. komen ni sedih..

Ernie Widhyharti berkata...

saya sayang mak! :')

dari lensa faiz berkata...

yeah !

~AmyLiana86~ berkata...

mcm ns goreng mak sy punya jgk la..hehe..salam singgah..

Lia Irdelia berkata...

terbaik!.. :)

aien D berkata...

what a touching story btul la. :'D

azieyanz berkata...

saya suka nasi goreng mak saya jugak..^_^

anajingga berkata...

air tangan mak memang x kan sama dgn yg dibeli... rahsianya mak kita masak dgn kasih sayang... bagus faiz ni..