Sabtu, 18 Ogos 2012

RAMADAN YANG PERGI

Assalamualaikum WBT.

Pagi ketika saya bangun tadi, saya tahu ini pagi yang berbeza daripada pagi-pagi yang sebelum ini. Pagi yang dinanti-nantikan oleh setiap umat Islam di dunia ini. Pagi yang tidak memerlukan mereka untuk bangun pada awal-awal dinihari untuk menjamah walau sebiji kurma kemudian menahan nafsu makan sehinggalah ke Maghrib. 

Ya, Syawal datang. Detik untuk umat Islam meraikan kemenangan setelah sebulan berjuang di medan menahan diri daripada norma-norma negatif. Alhamdulillah... tahun ini saya masih ada kesempatan untuk merasai udara Syawal.

Apabila dikenangkan, semalam... 30 hari yang lepas banyak meninggalkan sesuatu di dalam diri. Entah... saya tak tahu. Ramadan yang ini.. tahun 2012 ini... menuntut otak untuk menelaah sesuatu yang tersirat dalam objektif mencari maksud hidup. Ramadan ini menembak visual dan peluru yang lebih jelas sebagai seorang manusia yang tugasnya bertanggungjawab dalam mengukur tinggi rendah taraf antara Pencipta dengan yang dicipta. 

Ramadan orang kata, bulan yang menjadi medan untuk memetik pahala dan sekarang Ramadan pergi meninggalkan kita seperti tahun-tahun yang sebelumnya. Syukur akhir kepada Ramadan dapat disempurnakan. 

Syawal tiba menggantikan Ramadan, mengambil alih peranan di atas lantai jam biologi. Jadi ucapan yang sewajarnya ditaip di sini ialah "Selamat Datang Syawal."

Teringat saya kepada khutbah usai solat sunat Aidilfitri tadi. Isinya lebih kurang begini. Jadikan Syawal dan bulan-bulan yang akan datang sama seperti Ramadan. Hidup ini sememangnya satu maraton dan kita pelarinya yang berlari bagi menggapai rahmat Tuhan. 

Selamat Hari Raya Aidilfitri ya, semua.




Tiada ulasan: