Ahad, 16 September 2012

ELEMEN YANG DIBOMKAN


Assalamualaikum WBT.

Tempoh hari, saya belajar mengenai satu lagi sudut kehidupan melalui situasi yang telah Tuhan ciptakan. Untuk renungan diri sendiri dan untuk panduan hari-hari akan datang.



Dalam persahabatan, terlalu banyak elemen yang perlu ada. Salah satu elemen yang paling penting adalah setia. Elemen yang satu ini wajib ada dalam setiap diri seorang manusia yang bergelar sahabat. Setia penting kerana melalui sifat itu, kita mampu mengukur sejauh mana jujurnya seorang kawan dalam sesebuah persahabatan.

Ya, kita manusia normal. Kadang-kadang, kita buat silap dan kemudiannya kita sedar. Tapi, ada juga kesalahan yang langsung tak kita nampak. Kesalahan yang mungkin boleh berulang-ulang pada masa akan datang. Puncanya? Pasal kita tak belajar daripada kesilapan yang kita dah buat tanpa kita sedar tu.

Saya tergamam kerana melalui situasi itu, barulah saya sedar kejujuran itu boleh dibeli dengan hanya sekeping not harga duniawi. Semuanya demi kepentingan diri sendiri. Setia yang selama ini sepatutnya ada, langsung hilang entah ke mana.

Sipolan itu sanggup menembak rakannya sendiri. Kenapa? Hanya untuk kepentingan sendiri. Hanya untuk memuaskan hati sendiri. Tak fikir apa yang akan jadi pada masa akan datang. Tak pernah fikir apa yang rakannya bakal tanggung kelak.

Bila dilihat pada sejarah, ketika Nabi Muhammad SAW bersusah payah menabur bakti dalam membentuk Madinah, ada pula kaum tidak sedar diri menikam perlembagaan itu dari segenap sudut. Hasilnya, si pengkhianat bertempik kegembiraan. Yang tidak tahu apa-apa jadi mangsa yang dibaham.

Begitu juga dengan hal tersebut. Kalau anda yang membaca pernah menjadi seperti sipolan, menikam manusia yang telah berbakti kepada diri, fikirlah… Saya tak gesa anda untuk berlari ke rumah manusia tersebut lalu melutut meminta maaf. Saya tak minta anda untuk jadi manusia yang 100% baik. Saya jugak tak minta anda untuk menebus kesalahan mandatori itu dengan wang yang berkepuk-kepuk.

Berfikir. Saya cuma mahu anda fikir. Anda mahu bawa sikap tidak jujur dan tidak setia itu sampai mana? Anda nak bawa perangai itu bila anda dah masuk ke dewan kuliah di universiti kelak? Anda nak bawa perangai itu ke dalam rumah keluarga anda kelak? Anda nak bawa perangai itu bila sudah beranak-pinak kelak?

Jangan sebabkan dek sikap itu, kita hilang semua manusia yang kita sayang dalam dunia ini. Jangan sebabkan elemen yang dianggap kecil itu, semua manusia di sekeliling hlang percaya terhadap anda. Jangan sebabkan dek anda belajar daripada silap lampau, semua manusia memandang anda dengan sinis.

Hidup ini bukan semudah teka-teki. Dalam hidup, kita tak mampu untuk meneka dengan tepat apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Kita tak mampu untuk meneka bila tarikh kematian kita. Anggap sahajalah, mulai detik anda membaca entri ini merupakan 86400 saat terakhir anda. Jadi, lakukanlah sebanyak mana pun kebaikan agar di sana nanti kita tak menangis sesal.

Anda yang bergelar sipolan, tidak kiralah lepas ni anda mahu ke mana, dengan siapa anda mahu berkawan. Tapi, ingat sat hal… seburuk mana pun seorang rakan itu, tugas kita sebagai sahabat membetulkan, bukan menghancurkan.  Jangan disebabkan pendek akal, elemen setia itu kita bomkan. 

#maaflah saya biarkan ruang ini membisu agak lama. Pertembungan masa sebagai penuntut ilmu menyebabkan masa itu jadi singkat. Insya-ALLAH saya cuba untuk tidak menghilangkan diri. :)

Tiada ulasan: