Rabu, 13 Jun 2012

TUNGGU SEKEJAP

Assalamualaikum WBT.




Hati sarat dengan desakan yang begitu memekakkan. Emosi jadi tidak tentu arah. Kerja yang terbentang di hadapan mata. disepak jauh-jauh. Jeritan terus sahaja bergema.


Stress! Stress! Stress!


Penantian kadang-kadang macam menunggu proses loading internet jenama siput, macam menunggu durian hilang duri, macam menunggu harimau mengembek! Sungguh! Memandangkan saya bercita-cita mahu menjadi seorang novelis semenjak daripada berumur seawal 11 tahun, saya sudah terbiasa dengan perasaan seperti ini.


Bermula dengan menulis cerita-cerita 'bodoh' dalam buku sekolah yang dah tak digunakan lagi, sehinggalah saya fokus kepada satu-satu jalan cerita. Bayangkan... sekarang umur saya 19 tahun. Manuskrip itu saya taip ketika saya selesai menduduki PMR. Bayangkan lamanya macam mana....


Okey, saya tahu seseorang (atau lebih) akan kata ayat klise: "Biasalah tu." Jawapan klise saya juga : "Eh, jom berdiri dekat tempat saya, jom. :)"


Yakin! Pasti! Anda yang sedang membaca, pasti pernah berada dalam kondisi seperti ini.  Yalah, kondisi yang saya maksudkan luas maknanya. Mungkin anda rasa nak koyakkan sahaja buku sekolah kerana anda yakin tak dapat nak habiskan esei sepanjang 700 patah perkataan. Mungkin juga anda rasa nak campak periuk ke luar koridor kerana masakan anda tak menjadi dan dikutuk orang lain. Mungkin juga anda rasa nak menjerit di dalam pejabat kerana anda masih tercangak di situ meskipun langit telah gelap dan anda masih belum lagi siapkan pekerjaan anda.


Kita rasa tertekan kerana kita seperti satu-satunya individu yang jauh ke belakang. Emosi kita rasa membuak-buak kerana kita terlalu terdesak untuk melihat hasilnya kelak tapi kerjanya baru siap 45%.


Tarik nafas. Hembus. Tarik dan hembus.


Anda cuma perlukan secawan oksigen kerana otak anda terlalu tebal dengan asap jerebu. Fuhhh! Percayalah.. si penaip ini juga selalu berada dalam situasi seumpama ini. Memang berat! Terasa seperti KLCC menghempap kepala anda. Ditambah lagi dengan tekanan dan sinis-sinis manusia yang tak kenal erti penyepak. Aduhai... tak tau bagaimana mahu menggambarkan situasi diri ketika itu.


Betul. Anda cuma perlu bertenang. Cuba bayangkan tidak ada satu objek pun di sekeliling anda. Di ruang itu cuma ada anda dan 'pekerjaan' itu. Fokus dan pedulikan unsur-unsur luar yang cuba mencelah. Pedulikan kata-kata orang yang diharapkan sebagai hero yang boleh mengurangkan beban masalah kita tetapi mereka bersikap sebaliknya dengan berkata : "BIASALAH TU." Pedulikan. Kalau perlu, tempelak sahaja mereka itu.


Bila kita hampir tiba pada noktah yang terakhir, satu perasaan akan meresap secara automatik ke dalam jiwa. Tenang setenang-tenangnya. Rileks serileks-rileksnya. Bahagia sebahagia-bahagianya. Kita akan merasakan perasaan seperti kitalah manusia yang berjaya mengubah dunia. Kita akan merasakan perasaan seperti kita telah menghasilkan satu karya seni yang cukup agung.


Kadang-kadang, kejayaan hasil daripada menunggu adalah jauh lebih indah jika hendak dibandingkan dengan kejayaan yang datang bergolek. Hakikatnya, penantian itu langsung tidak menyeksakan jika kita teliti sebetul-betulnya. Penantian itu seperti satu proses untuk menghasilkan lukisan di atas kanvas. Hasilnya, kanvas itu mampu sahaja dijual dengan harga yang melambung tinggi.


 Kualiti itu jauh lebih penting berbanding kualiti. Setuju? 

8 ulasan:

Cik Mimey (owner fida's story) berkata...

semoga berjaya ok...
masih kecik-2 dulu saya pun suka tulis cerita-2 merepek kat buku kosong

Nurulee berkata...

Awesome lah entry ni. motivasi =D

http://thenurulee.blogspot.com/2012/06/pergi-hang-ke-hang-out-ehh.html

Jeny Chai berkata...

blogwalking here. chillax ! done following kamu. sudi hit me back ! jemput singgah blog :)

nurul hazirah berkata...

huhu . kualiti itu jauh lebih penting dari kualiti ??? hmmm . btw . gud luck :)

dari lensa faiz berkata...

Cik Mimiey : Terima kasih! yeah, kita serupa!

dari lensa faiz berkata...

Nurulee : wuuuuu

dari lensa faiz berkata...

Jenny Chai : Thank you :)

dari lensa faiz berkata...

nurul hazirah : yup .. sememangnya.. :)