Isnin, 5 September 2011

BERJALAN DI ATAS MIMPI

Assalamualaikum WBT. Cover sikit!


Masih dalam fiil raya? Aha! Tak pa. Teruskan okey. Kejap! Sebelum terlupa... sekali lagi.. selamat menyambut Syawal untuk semua umat Islam! Saya tak lupa ok walaupun saya tengah ghairah nak menaip ni. Hahahaha...


Cita-cita. Saya percaya... setiap manusia normal yang menyedut oksigen, mesti ada 'item' yang diimpikan. Macam tu jugak halnya dengan saya. Ya, saya nak jadi novelis. Itu pasti! Tengok je la senah dekat tepi belah kanan ni. *Psst.. Ada ke yang ingat tu betul? Hahaha.. dah! Jangan terpedaya okey untuk sapa-sapa yang berkenaan tu! Tu 'minyak gas' untuk membakar semangat je...


Saya imbas balik masa lepas dengan 'mesin masa.' Banyak sebenarnya cita-cita yang pernah wujud dalam otak imaginasi kanak-kanak saya. Yang paling saya ingat... doktor pakar bedah dan pereka hiasan dalaman. Ya, itu yang paling dominanlah tu. Tapi.. dah saya ni tak pandai mana kan? Selamat tinggal cita-cita! Hahahaha.


Memasuki alam 16 tahun menyebabkan saya lebih berfikir. Masa tu, dari ragu-ragu sampailah ke masa sekarang, saya benar-benar yakin. Nak-nak lepas saya dicucuk-cucuk dengan apa yang saya lihat... makin berkobar-kobarlah. Nak tau apa yang menginspirasikan sangat tu? Ehem-ehem...


Cikgu Zakiah

Seorang watak yang dibawa oleh Izreen Azminda dalam drama bersiri Juvana. Mustahil ada yang tak kenal! Sepak kang! Saya mengaku. Saya cerewet dalam bab-bab menonton drama-drama tanah air kita. Saya tak sebegitu mudah mengikuti sesuatu drama dengan penuh feeling. Juvana lain bagi saya. Drama yang bagi saya dapat membawa anjakan paradigma yang lebih baik dalam hidup belia kita tanpa menyentuh isu klise 'rempit,' 'gangster,' mahupun 'bohsia' secara berlebihan. Drama yang bagi saya betul-betul mampu membuatkan mata yang menontonnya gali apa yang tersirat. 

Titik. Bukan nak melalut pasal drama ni. Tetapi, saya hanya nak sentuh satu sahaja 'molekul' yang terselit dekat dalam drama ni. Ye... Cikgu Zakiah. Kaunselor dekat sekolah tu. 

Sungguh, saya tak berapa nak ambil tau pasal pelakon ni sebelum ni. Kes dia dulu gemuk la.. kes diet la.. kes dia jadi jahat dalam Isabella la... Tambahan, saya agak kecewa masa awalnya bila saya dapat tau dia yang jadi Cikgu Zakiah dalam Juvana. Tapi... saya silap lepas habis berbelas-belas minggu tu. Saya mengaku yang dia sememangnya ada dalam dunia ni untuk membawakan watak tu. Hahaha... tak-tak. Saya tak bergurau. 

Susah untuk sesebuah watak meninggalkan impak kepada saya. Watak Cikgu Zakiah benar-benar luar dari kotak. Entah! Mungkin saya nampak diri saya dalam watak tu? Ya, betul. Saya nampak diri saya pada masa akan datang dalam diri Cikgu Zakiah. 

Seorang KAUNSELOR yang membantu mengubah hidup orang lain. 

Saya percaya, bila kita mampu 'memberi nafas baru' kepada orang lain, itu adalah perkara yang paling melegakan. Saya berpegang kepada falsafah ; SETIAP MANUSIA BERHAK UNTUK PELUANG KEDUA. Mungkin disebabkan saya pernah melalui satu situasi pahit, saya sedar akan realiti bahawa kita memang berhak untuk peluang kedua. Dan kedua itu lebih baik dari yang pertama. 

Ya, itu cita-cita saya. Saya tahu, saya sedar. Saya hanya boleh berjalan di atas mimpi. Tetapi, untuk berjalan di atas realiti, itu kita tidak pasti. Masa depan adalah satu yang sangat rahsia. Kita hanya boleh mengagak. Kita hanya boleh menyusun plan. tapi, hasilnya... hanya ALLAH yang tahu. Saya tak terlalu berharap. Itukan cuma cita-cita. Saya tahu, Tuhan dah sediakan yang terbaik. Terbaik untuk setiap manusia.
Kalau mimpi itu milik saya... insyaALLAH! Amin!


JUVANA terbaik!
cover sikit!
:)

2 ulasan:

Saddila berkata...

hidup JUVANA bebehhh .

*saya tak lupa ok walaupun saya tengah ghairah nak menaip ??

haha ayat bukan main lg ye . hik23 :)

dari lensa faiz berkata...

yeah ! aq juga ghairah nak balas komen kau ni bebeh ... hahaha