Rabu, 15 Jun 2011

KISAH "KARAK : LALUAN PUAKA"

Assalamualaikum WBT. Pak Cik, cendol satu...


Tahu dan sedia tahu! Mesti ramai yang dah buat entri pasal filem ni. Ada yang kutuk... ada yang suka. Tapi, untuk entri kali ni, saya ingin menyatakan betapa besarnya jantung saya untuk mengangkat ibu jari kepada filem seram arahan Yusry Abd. Halim ini. 


Bermula dengan perancangan untuk menonton filem lain... semuanya tergendala disebabkan masa yang 'cemburu buta'! (uish) Sejujurnya apa yang dilakukan, segala bengang hari tu bagi saya berbaloi.


Awal-awal lagi saya nak kata, saya tahu ramai sangat yang kutuk filem-filem Malaysia. Terutama yang bergenre seram atau aksi. Orang-orang yang hanya tau menilai buku hanya dengan kulitnya. Ceh. Come on lah.. Seni sesuatu yang luas dan terlalu halus untuk dipertikaikan ok? Tak semestinya hasil seni dalam negera kita ni adalah sesuatu yang skeptikal je. Tinggal kita je yang perlu menilai sesuatu tu dengan lebih terbuka.


KARAK membawa sesuatu yang kebanyakan cerita seram di Malaysia tak bawa. Tagline 'pengalaman benar dari mata saksi' tu memang cukup berkesan. Diadaptasikan sehingga saya percaya 100 peratus. Saya tak menafikan kisah makhluk-makhluk halus ni. Mereka pun antara penghuni dunia kan? Karak beri saya kesedaran yang lebih mencengkam mengenai kewujudan makhluk-makhluk halus. Tak payah nak lenguhkan mata.. jom layan sebahagian babak dalam filem ni.









Babak yang ada polis tu adalah babak yang paling seram dan efektif. Serius. Dialog "keluar dari kereta dan jangan toleh ke belakang!" terngiang-ngiang sampai sekarang. Hahahha..

Babak di mana Cik Sheera Aiyob nak baca Ayat Kursi tu pun antara babak yang paling saya terasa. Dia cuba berapa kali pun, dia tak kan dapat nak sebut ayat terakhir surah tu. Dan, apa yang dia lakukan iaitu membaca terjemahan Ayat Kursi buat bulu tengkuk saya meremang hinggakan saya ikut sekali apa yang dia baca. Serius, efek dia sampai sahaja dekat rumah, terus cari dalam buku terjemahan Ayat Kursi. Bagus gila! Dia memang pelakon baru yang sangat berbakat! Well... saya bagi Mrs Zahiril Adzim ni 5 bintang untuk babak tu.


Sesungguhnya, saya tak berani kata ini adalah FILEM SERAM TERBAIK. Ya. Tapi, mesej keagamaan dia benar-benar kuat jika nak dibandingkan dengan mesej-mesej keagamaan dari filem-filem seram yang lain. Benar. Cerita ini memberi kesedaran dalam satu cara yang di luar kotak. 

*Pengarah-pengarah yang nak mengarahkan filem seram lepas ni, saya sarankan ambik jalan cerita dari kisah benar! hahahaha

Tiada ulasan: