Jumaat, 6 November 2015

TRAVELOG MIMPI KE ISTANBUL : A PROLOGUE

Mata aku terbuka luas bila secara tiba-tiba suara kapten Etihad yang kami huni sekarang bergema melalui corong earphone yang memang dari awal lagi sudah terlekat di telinga. Sedikit sebanyak, fokus aku (sebelum terlelap tadi) terhadap 'The Devil Wears Prada' yang tadinya terpampang di skrin di hadapan aku, terganggu. Ambil masa jugak sebenarnya untuk tunggu terjemahan bahasa Arab yang digunakan. Beberapa saat  kemudian, baru aku mula faham intipati mesejnya. Katanya, Etihad yang kami huni kini akan tiba ke Istanbul dalam masa beberapa minit sahaja lagi.

Tak berapa lama kemudian, skrin di depan sit aku mula menunjukkan sayup-sayup view tanah yang sebelum ni ditutup oleh awan. Makin jelas, jelas dan jelas.



Aku pandang Sila yang duduk kat belah kiri aku. Aku pandang kanan, pandang Su dengan Aishah. Aku on kamera iPhone, on selfie mode, aku angkat tinggi dan intai muka Im, Pie, Dana, Ling dan Arep yang duduk kat belakang kami.

Mata aku kembali memandang daratan Istanbul yang semakin hampir. Dalam hati, dah macam air batu campur, dah macam rojak special dekat kafe library. Masa tu, baru timbul perasaan 'percaya-tak-percaya.' Peliknya, aku tak rasa pun perasaan macam ni masa di KLIA sebelum ni. Apatah lagi masa transit di Abu Dhabi tadi.

Perasaan teruja tu boleh pulak pilih timing. Cantik-cantik datang masa Istanbul dah ada depan mata. Masa tu baru kami berpandangan sesama sendiri. Siapa sangka, wei? Bermula dengan hanya beberapa helai kertas proposal, akhirnya mimpi yang satu ni terbentang di depan mata. Lepas 1001 cabaran, dugaan dan macam-macam lagi, akhirnya Istanbul kami lihat dengan mata kepala sendiri.

Sebelum ni, kalau diminta untuk senaraikan tempat mana dalam dunia ni yang aku nak pergi sangat, awal-awal yang aku sebut ialah Istanbul. Memang dari dulu lagi aku sangat impikan Istanbul. Bila baca sejarah dia, tengok di Google gambar-gambar Istanbul, masa tu aku cuma letak dalam hati mungkin Istanbul cuma kekal sebagai mimpi. Masa tu, sikit pun aku tak pernah jangka, Istanbul yang dah aku simpan baik-baik dalam mimpi, hari ni dalam masa beberapa minit sahaja lagi, hidung aku akan menyedut oksigen kota tu. 

Daratan semakin hampir, tali pinggang keselamatan dah dipasang kemas-kemas. Debar dalam hati, jangan cakap. Menggila macam 7.9 skala Ritcher. Hagia Sophia, Masjid Biru, tembok Konstantinopel, aiskrim 'lambung' dah macam memanggil-manggil aku. Sumpah, aku excited!

Seketika kemudian, bunyi tayar berdecit menyentuh landasan tar Lapangan Terbang Ataturk, Istanbul menandakan kami telah selamat mendarat di bumi. Fuh! Let's the journey begin!



*Perjalanan kami ke sini, kalau nak digambarkan dalam satu perkataan, tak ada perkataan yang boleh menggambarkannya. Pulang dari Istanbul, aku rasa sangatlah rugi jika pengalaman di Istanbul cuma terzahir melalui ratusan gambar di Instagram. Aku mahu tulis perjalanan ini. Untuk aku. Untuk masa tua nanti. Untuk sesiapa sahaja yang ikhlas. InsyaAllah. Entri yang ini akan ada episod-episodnya. Bukan sebab nak menunjuk, bukan sebab tak ada kerja lain. Cuma bagi aku, lagi cantik kalau setiap satu hari tu aku rakamkan dalam entri-entri yang berasingan. Kemas dan puas hati.

Tiada ulasan: