Sabtu, 5 Januari 2013

FAIL PUISI-PUISI AKU : PUISI UNTUKMU YAHUDI

Assalamualaikum WBT.

Tempoh hari, ketika saya melakukan operasi menyelongkar kotak-kotak lama, saya terjumpa sebuah buku nota yang saya sangka telah hilang lebih kurang empat tahun yang lepas di salah satu kem yang saya sertai. Buku kumal inilah yang menjadi saksi kepada permulaan saya menggarap kertas demi kertas puisi-puisi yang menterjemahkan emosi setahun jagung saya ketika itu. Ya, buku inilah yang melihat lemah kuat percubaan-percubaan pertama saya. 


Antara lambakan puisi yang terdapat di dalamnya, saya tertarik kepada salah satu puisi yang bertajuk "Sehitam Israel, Semerah Palestin." Puisi yang ditulis pada tarikh 6 Februari 2009 ini menyebabkan saya tenggelam di dalam bait-bait ayatnya. 

Sejak daripada kecil, saya membesar dengan melihat kerakusan Zionis di bumi Palestin. Daripada taraf gelandangan, tiba-tiba dijulang seperti maharaja oleh seluruh kuasa dunia yang tidak bermata. Puisi ini merupakan antara suara terawal dalam menempelak kebiadapan mereka. 


Sehitam Israel, Semerah Palestin

Pada satu perjalanan masa,
Dunia pinjaman ini digegarkan,
Menyaksikan darah umpama lautan,
Menatap tangisan laksana gerimis.

Meskipun tusukan peluru tiada permata,
Bergema suara di udara yang bilau,
Debu yang berterbangan mengaburi mata,
Namun hati masih celik,
Dalam menilai antara tubuh manusia dengan topeng syaitan.

Kudrat mereka tidak bersisa
Jeritan sepi dalam dentuman,
Tiada daya bagaikan setitis air yang terjatuh di atas lahar api,
Ada dalam kalangan mereka yang berdiri melaungkan monolog hati,
Tetapi tetap bungkam di sisi sang raja.

Angkasa saksi segala,
Yang indah rupanya seketika,
Dunia bersuara sehingga ke saat ini,
Saduran kedamaian menjadi hasrat,
Nafaskan keamanan, rejamkan kejahatan,
Agar tiada lagi tompok merah,
Supaya tersingkir segala noda hitam.

Lahirkan tekad nan gergasi,
Putih boleh kembali,
Jika manusia menyulam jari,
Kerana yang suci bakal diwarisi oleh mereka yang bakal mengerti bumi.

Kadang-kadang, subjek yang satu ini sentiasa membuatkan saya hairan. Kuasa-kuasa besar dunia bukan main menggelinjang apabila rusuhan, rampasan kuasa mahupun ketidakadilan berlaku di sana sini penjuru dunia. Tapi, apabila keadaan yang lebih teruk tersimbah di bumi Palestin, mengapa yang HARAM pada mata mereka, menjadi HALAL dengan tidak semena-mena? Mengapa bijak kononnya pada permulaan, kemudian berubah menjadi si tolol dengan begitu mudah?

Untuk mereka yang kononnya bijaksana, biasalah... respon klise terhadap isu ini ialah mereka 'bersaudara' dalam hal merunjam Palestin. Mereka bersekutu. Mereka mahu menghancurkan Islam di muka dunia ini. Mereka mahu itu dan ini. Respon-respon ini sebenarnya belum cukup kuat untuk dijadikan peluru bagi membongkar dan menyelerakkan keegoan mereka yang di sana. Persoalan yang lebih besar ialah KENAPA mereka mahu melakukan itu semua??? Kenapa?

Saya ajukan soalan ini kepada mereka yang berpihak di sebelah sana. Saya tujukan persoalan ini kepada mereka yang menghalalkan setiap titis darah manusia di bumi Palestin. Jawab. Tolong jawab soalan ini. Tolak tepi seketika isu Iluminati. Tolak tepi seketika faktor Freemason. Jawab dengan mengikut perspektif anda sebagai manusia yang sempurna otaknya.

Adakah Islam merupakan ancaman yang paling besar kepada kalian? Adakah Palestin halangan yang terhebat untuk kalian menghebahkan kehebatan masing-masing? Adakah agama ini menjentik kaki anda yang sedang galak berlari ke singgahsana teragung di dunia? Tidak adakah ancaman lain untuk difokuskan sehinggakan seluruh ketakutan kalian dihalakan ke arah Islam?

Beginilah wahai manusia-manusia yang tunduk menyembah sang Dajjal... saya tahu kalian mampu menghitung dengan mudah kuantiti hinaan yang kalian terima daripada setiap penjuru dunia. Saya yakin kalian sudah menghadamkan jutaan kata-kata nasihat daripada mereka yang mempunyai rasa simpati. Anda diboooo oleh manusia yang bukan sedikit. Anda diboikot oleh segenap dunia. Semua halangan ini, saya pasti, sudah lali di telinga anda. 

Buatlah seteruk mana sekalipun provokasi, kalian tetap dengan kepala yang bersalut batu. Bikinlah sehebat mana sekalipun protes, kalian tetap membutakan mata... memekakkan telinga. Rakyat Palestin tetap dijadikan sebagai boneka. Tulang yang bersalut daging milik penghuni Palestin tidak apa-apa jika hendak dibandingkan dengan revolver canggih milik kalian. Tangisan ibarat muzik pop di telinga. Maruah bagaikan tisu yang bergumpal-gumpal di dalam tong sampah. Wanita dan anak kecil bagaikan Barbie Doll yang boleh kalian lemparkan.

Atas alasan inilah, penutup untuk entri ini tidak akan sesekali saya noktahkan dengan konklusi yang menyeru kalian untuk menghentikannya. Saya tidak akan menghabiskan entri ini dengan frasa klise yang mahukan kalian letakkan senjata dan menginsafi perbuatan kalian. Tidak. Sebaliknya, saya mahu menyimpulkan entri ini dengan konklusi :

Wahai manusia yang berkiblatkan Dajjal, Freemason, Iluminati dan segenap sampah akhirat, anda mahukan Palestin? Ambil.... Anda mahukan Al-Aqsa? Silakan... Anda mahukan hak ke atas setiap butir tanah Palestin.. ambillah.

Kenyataannya... anda tahu ataupun berpura-pura tidak tahu, tanah yang direbut-rebut itulah yang akan menjadi tempat 'tuhan' kalian direjam. Tanah itulah yang akan menjadi saksi 'tuhan' kalian ditombak oleh Nabi Isa a.s. Tanah itulah yang akan melihat betapa 'tuhan' kalian yang selama ini gagah berdiri menjadi larutan garam dek gentar dengan kebenaran yang hakiki. Dunia ini belum berpenghujung seperti yang kalian impikan kerana selepasnya ada akhirat yang menanti. Apabila akhirat menyapa kelak... tiada satu kuasa pun yang boleh menandingi ALLAH S.W.T.

Nah... terima, hadam dan simpan kenyataan ini baik-baik. Sekian.

Tiada ulasan: