Sabtu, 16 Julai 2011

NOTA UNTUK TUHAN

Assalamualaikum WBT. Hey si pembaca!

Pejam celik, pejam celik, pejam langsung tak celik-celik... hehehe... dah nak masuk bulan ke ke-5 blog "silang kata faiz" ni bernafas. An an an?

Dalam tempoh itu jugaklah betapa saya berpikir dengan lamanya, setelah dicongak2 dengan 'pakar audit'.. buat sementara waktu ni, biarlah entri2 blog diisikan dengan cerita-cerita mengenai kehidupan sahaja. Jadi akan dikurang-kurangkan jari-jari ni untuk mengulas pasal mana-mana yang berkaitan dengan dunia seni hiburan.
Ok.. tulah serba sedikit mukadimahnya. Jom balik kepada isi entri kali ni.

9 Jun 2010, Rabu... 9:33PM
Pensil mekanikal saya menoktahkan kata-kata yang dah saya susun. Nah! Sekertas puisi siap lalu saya tempatkan di dalam fail puisi. 'Nota Untuk Tuhan.' 

Entah macam mana saya dapat ilham untuk hasilkan puisi ni. Ya, mungkin pengalaman. Ketika itu pun saya baru sahaja melepasi satu detik yang paling berat. Jadi, simbolik kepada tajuk itu, tangan saya bagai dipaksa-paksa untuk menulisnya. 'Nota Untuk Tuhan' adalah puisi mudah yang saya hasilkan untuk lukiskan betapa sebenarnya saya menghargai insan-insan yang bernama KELUARGA

Tanya soalan ini kepada mana-mana orang di hadapan anda. 

"Keluarga ni penting ke?"

Jawapan yang akan anda dengar adalah "PASTI!"

Bila saya melalui mana-mana sekalipun babak kehidupan, saya percaya... mungkin anda juga. Keluarga yang akan duduk dekat tangga nombor SATU. Setuju bila saya katakan, sedikit sahaja kita berpaling dari KELUARGA, hidup kita akan jadi tak sempurna.

MD NASIR BIN BUJANG
HALIJAH BINTI NINGGAL
NOORSHAHIDA BINTI MD NASIR
MUHAMMAD SYAHMI BIN MD NASIR
MUHAMMAD ALIF BIN MD NASIR

 Memiliki mereka seumur hidup... hmm.. adalah sesuatu yang paling membanggakan. Syukur sebab saya dikurniakan keluarga yang cukup sempurna. Kami tak terlalu miskin.. kami pun tak terlalu kaya. Kami berada pada tahap yang sederhana. 'Ya... bangun pagi pada pukul 5 pagi kerana dikejutkan oleh jam loceng tu lagi bagus dari bangun pada pukul 7 pagi kerana dikejut oleh bibik. Kan? Hahaha..'


Anda yang sedang membaca, percaya kata-kata saya... bila berdepan dengan situasi yang mendesak air mata kita, bila berhadap dengan situasi yang membikin ketawa kita... perkara pertama yang kita kena ingat adalah keluarga. Sebab tanpa mereka, adakanlah sejuta sekali pun kawan, itu tak akan dapat menandingi keluarga kandung kita. 

Tak kira, masa kita suka atau pun jatuh... kita boleh bilang berapa orang kawan yang betul-betul bersama dengan kita. Tapi, KELUARGA? Semua ada kan? Sekali pun reaksi sesetengahnya macam 'endah tak endah' je... tapi paling kurang mesti ada sedikit perasaan 'tu' dekat hati mereka. 

Keluarga segala-galanya untuk saya. Dalam satu ruamh, tak akan lengkap saya rasa kalau Abah, Mak, Along, Bangah atau Alip tak ada. Lantaklah kalau adasekali pun berjuta parasit yang dengki dengan keluarga kami. Yang selalu membaling fitnah, menjeling benci. Peringatan untuk 'mereka-mereka' ni... 

Terima kasih kerana membenci kerana benci anda mengecas pahala kami! Yeah!




Justeru untuk kesekian kalinya... saya persembahkan 'Nota Untuk Tuhan' tanda ucapan penghargaan saya kepada setiap ahli famili saya. Satu puisi tentang doa saya kepada Tuhan. 











2 ulasan:

Syai Hidayah berkata...

pergh....hebat la....da lame x bace puisi kaw... rindu..... :)

dari lensa faiz berkata...

hihihihi.. haruslah mak !